Paul Peet, Plasdras (2010). Olieverf op doek

Wat moeten we zien in Werkendam

Kunst met modder en mist in het Biesbosch Museum

Elke week kiest Trouw de blikvanger in een museum die je als bezoeker niet mag missen. Vandaag: Biesbosch-kunst. 

Kon ik die modderkorsten maar inlijsten, dacht Paul Peet, toen jaren geleden zijn bootje droog was komen te liggen. Hij had even niet gedacht aan het getijdenverschil, toen hij het meisje met wie hij zou trouwen de Biesbosch wilde laten zien. Hij had het bootje afgemeerd en ze waren in slaap gevallen. Toen ze wakker werden, lag de boot vast in de modder en moesten ze wachten tot het water weer gestegen was. Thuis probeerde hij het beeld van de verdroogde modder na te maken. Dat lukte toen niet maar nu, meer dan vijftig jaar later, hangt in het Biesbosch Museum in Werkendam een groot werk, getiteld ‘Verdroogde modder’.    

Uren brengt kunstenaar Paul Peet (1940) door in de Biesbosch. Het is een stil en ingetogen landschap, zegt hij, zonder uitbundige kleuren. Vaag doemen in de mistige tinten op zijn verstilde, geheimzinnige schilderijen contouren op van rietvelden, kreken, knotwilgen en hooioppers. Dat is hoe hij de Biesbosch beleeft. Maar dit mystieke landschap heeft ook een rauwe, ruige kant, die hij verbeeldt in materiewerken met zand, modder, as, grit, roest- en steenslijpsel. De modderkorsten verwijzen niet alleen naar het getijdenverschil en de scheuren en kloven in  drooggevallen kreken en geulen, maar ook naar het zware werk van de griendarbeiders. Ook doen de bruine korstige lagen denken aan opgedroogd bloed. Peet: “Er is veel bloed gevloeid in dit gebied, tijdens de Tweede Wereldoorlog en grote overstromingen in het verleden”. 

Wonderlijke verbondenheid

In het Biesbosch Museum laat Peet zijn werk zien op een duotentoonstelling met Rinus van der Neut (1910-1999), die zich ook liet inspireren door de uiterwaarden en het landschap van de Biesbosch. Hij woonde en werkte in Werkendam. Toen Peet het werk van Van der Neut een tiental jaar geleden voor de eerste keer zag, voelde hij meteen een ‘wonderlijke verbondenheid’ in hun beleving van dit ‘oerlandschap’. Van der Neut trad liever niet naar buiten met zijn werk, maar Peet vindt dat het gezien moet worden.

Een mooiere plek dan het Biesbosch Museum is er niet voor deze kunstenaars. Kijk door de grote ramen naar buiten en je ziet hun schilderijen. 

De tentoonstelling ‘Verbroedering in verwondering’ is t/m 25 augustus te zien in het Biesbosch Museum, Werkendam. 

Elke week beschrijft Trouw een kunstwerk of museum dat u niet mag missen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden