Tijdens de Kinderbiënnale in het Groninger Museum is het werk Being Here door Wies Noest te ervaren.

Groninger Museum

Kunst hoeft niet saai of ingewikkeld te zijn, laat de eerste Nederlandse Kinderbiënnale zien

Tijdens de Kinderbiënnale in het Groninger Museum is het werk Being Here door Wies Noest te ervaren.Beeld Heinz Aebi Photography

Als kinderen mogen kiezen dan is het museum vol kleur en interactie. Dat blijkt uit de eerste Kinderbiënnalle in Nederland, tot begin 2022 te beleven in het Groninger Museum.

Julia was in maart op atelierbezoek bij kunstenaar Harry Arling. Arling maakt Kosmotroniks, fantasiefiguren van afvalmateriaal en modelbouw-onderdelen. Voor de meeste tentoonstellingsmakers is zo’n atelierbezoek een standaard onderdeel van de voorbereiding van een tentoonstelling. Alleen is Julia pas 11 en zit in groep 7 van de Dom Helder Camaraschool in Groningen.

Toch is ze tijdelijk ook tentoonstellingsmaker: ze is een van de dertig kunstambassadeurs van de eerste Nederlandse Kinderbiënnale. Morgen opent koningin Maxima de tentoonstelling in het Groninger Museum.

De Kinderbiënnale bestaat om te beginnen uit elf zalen met elk een groot, zaalvullend kunstwerk. Een kunstwerk van een volwassen kunstenaar dat steeds vraagt om een reactie, waar je als bezoeker iets aan kan toevoegen, iets mee kunt doen.

Kinderen zijn de eerste doelgroep, maar opa’s en oma’s, ouders, ooms en tantes en andere belangstellenden kunnen net zo goed naar binnen. Het grootste verschil met een gewone tentoonstelling is dat kinderen ook achter de schermen aan alle onderdelen hebben meegewerkt.

De installatie van Lambert Kamps, die een flexibel fort maakte van kussens.  Beeld Heinz Aebi Photography
De installatie van Lambert Kamps, die een flexibel fort maakte van kussens.Beeld Heinz Aebi Photography

Sander Daams, projectleider van de Kinderbiënnale en hoofd educatie van het museum, kwam op het idee dankzij de Kinderbiënnale die sinds 2017 in Singapore wordt gehouden door de National Gallery daar. Daams ging er kijken, zag de tentoonstelling en was onder de indruk van de kwaliteit en hoeveel de kinderen zelf hadden gedaan. Het Groninger Museum heeft nu afgesproken het project ten minste twee keer in Nederland te organiseren, dit is de pilot.

Kinderen vinden was stap een: het Groninger Kinderbiënnaleteam bezocht twaalf wijken in de stad Groningen en de gemeente Eemsdelta. Ze legden de groepen 7 en 8 uit wat de bedoeling was, en polsten wie er interesse had om kinderambassadeur te worden. Ook konden ze meteen peilen wat de kinderen zouden willen zien. Daams: “Een van de kinderen wilde z’n eigen voetbal wel zien. Iemand anders zei: ‘Een portret van mezelf’. Ook een selfie- of TikTokruimte werd genoemd.”

Openingsfeest

In overleg met docenten en kinderen kwam er een groep van dertig kinderambassadeurs, die vanaf november regelmatig bij elkaar kwamen. Het doel: nadenken over de tentoonstelling én over alles wat daarbij komt kijken. Zo was er een brainstormsessie over het openingsfeest, kregen de kinderen les in hoe je een rondleiding geeft, en dachten ze mee over geschikte spullen voor de museumwinkel.

Het Bibber Bos door Bert Schoeren.  Beeld Heinz Aebi Photography
Het Bibber Bos door Bert Schoeren.Beeld Heinz Aebi Photography

Maar het belangrijkste is natuurlijk de kunst. Drie kunstwerken nam het Groninger Museum over van eerdere edities in Singapore, de rest van de kunst is gemaakt door Nederlandse, vaak Groningse kunstenaars.

Daams: “Eerst wilden we de kinderen ook laten kiezen welke kunstenaars het moesten worden, maar dat bleek wat te ingewikkeld – er kleefden te vaak praktische of financiële bezwaren aan. Zo was een virtueel aquarium van een Japanse kunstenaar heel gewild, maar dat kostte meer dan een ton, en zo groot is ons budget helaas niet. Wel is de keuze gebaseerd op wat de kinderen gezegd hadden leuk te vinden.”

Zo moest het kleurrijk zijn, interactief, en moeten de bezoekers er zelf liefst ook nog iets aan kunnen toevoegen. Zo is er een installatie van geknoopte touwen gemaakt door Sandra de Groot, waar bezoekers zelf een eigengeknoopt detail aan kunnen toevoegen. En is er, nadat kinderen hadden gezegd van graffiti te houden, ook een installatie van het Werc-collectief, dat gespecialiseerd is in projecties en voor deze tentoonstelling een interactief graffiti-kunstwerk maakt, dat tot leven komt als je het aanraakt.

Veel moois van kapotte spullen

Ook bij de verdere afwerking van de tentoonstelling zijn de kinderen betrokken: ze interviewden de kunstenaars voor het museummagazine, spreken met de koningin tijdens de opening of staan vooraf de pers te woord, zoals Julia. Ze vond het verrassend om tijdens het atelierbezoek bij Arling te ontdekken dat je van kapotte spullen nog zo veel moois kunt maken. De installatie van Lambert Kamps die een flexibel fort maakte van kussens – waar je zelf in en doorheen kunt – is ook een favoriet van haar.

En verder is ze heel benieuwd hoe alles eruitziet: ze hebben er zo lang aan gewerkt, erover gepraat en naar gekeken, maar weten pas heel kort voor de opening hoe het er echt uit zal zien. Zo blijft het voor iedereen toch nog een grote verrassing.

De Kinderbiënnale is te zien tot 9 januari 2022 in het Groninger Museum. Kinderbiennalegroningen.nl

Lees ook:

Een pianofestival voor oud én jong

Pianist Daria van den Bercken ziet zelden jongeren bij concerten. Om dat te veranderen, lanceerde ze de eerste editie van de Piano Biënnale.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden