Recensie

Kronos leert nieuwe generaties hoe je dappere keuzes maakt

Het Amerikaanse Kronos Quartet. Beeld *

Wereld/klassiek
Kronos Sessions
★★★★☆

Volgens de mythe at de Griekse koning Kronos zijn kinderen direct na de geboorte op. Zij zouden zijn heerschappij beëindigen. In de vijfenveertig jaar dat het Amerikaanse Kronos Quartet nu bestaat, heeft het ook een soort koninkrijk gesticht. Vind maar eens een strijkkwartet dat zo lang en zo voortvarend elke denkbare muzikale grens is overgestoken.

In die vijfenveertig jaar werd muziek uit alle tijden gespeeld; van eeuwen terug tot gisteren geschreven, en vooral ook kwam die muziek van overal ter wereld. In welke samenstelling het kwartet ook opereerde, altijd getuigde Kronos van een volstrekt open blik. Dat er een verschil zou zijn tussen folk en jazz en pop en klassiek, ontkende het viertal, of wellicht zagen ze die verschillen gewoonweg niet.

Van stoppen is nog geen sprake, toch wordt hun erfgoed nu al deels overgedragen. Via de bandwebsite zijn vijfentwintig nieuwe strijkkwartetten gratis te downloaden, later zullen dat er vijftig zijn. Noem het rentmeesterschap of duurzaam beleid, in elk geval ziet het kwartet collega's niet als bedreiging van hun heerschappij.

Pure kitsch?

Dat bleek tijdens de door het Holland Festival aan de groep gewijde dag op verschillende manieren. Bijvoorbeeld tijdens masterclasses waarbij jonge musici met het grootste respect geleerd werd om net wat vrijer te zijn. En ook het roemruchte Kronos zelf kreeg les; zo was de gloedvolle set van het Nederlandse Ragazze Quartet veel scherper dan het eerste concert van de vier Amerikanen.

Het ruige en weerbarstige waarmee Kronos jarenlang naam maakte, was nu minder aanwezig. De samenwerkingen met de Iraanse zangeres Mahsa Vadahat, de Vietnamese multi-instrumentalist Vân-Ánh Võ en de Amerikaanse componist Jherek Bisschof zetten nu anderszins de boel op scherp. Was die liedbewerking van Gustav Mahler niet pure kitsch? En dat arrangement van de Congolese trance-groep Konono no.1, was dat gewaagd of saai? Jimi Hendrix' 'Purple Haze' gedurfd of obligaat?

Als Kronos iets heeft geleerd en leert, is dat oordelen kunnen worden uitgesteld. Hun waardevolle les aan komende generaties is dat iedereen verkeerde keuzes maakt, maar dat alleen wie dapper is daar winst uit haalt.

Lees hier de nieuwste recensies van pop, klassiek, wereldmuziek en optredens.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden