Klassiek & zoPeter van der Lint

Krijgen we een Matthäus-Passion in de zomer?

Hoe zag mijn week eruit? Net als bij zoveel mensen: nogal anders dan gepland. In mijn agenda stonden zowat voor elke dag mooie dingen ingetekend. Te beginnen vorige week vrijdag met de wereldpremière van de opera ‘Ritratto­­’ van Willem Jeths. Daarna zou ik naar Essen en Bonn reizen voor Verdi’s ‘Don Carlo’ (met de Nederlandse sopraan Gabrielle Mouhlen), en vier Beethoven-symfonieën in het Beethovenfest, gedirigeerd door die geweldenaar Teodor Currentzis. Het gerenoveerde Beethoven Haus in en de Beethoven-expositie in de Bundeskunsthalle stonden eveneens op het programma.

Bonn liet het eerst van zich horen. ‘Geen Beethoven, es tut uns leid’, was de treurige strekking van het persbericht. Hoe jammer dat was bewees een luisterlink die ik kreeg van de nieuwe opname van Beethovens Vijfde met Currentzis. De cd zal volgende maand verschijnen. Een onvoorstelbare luisterervaring, die live waarschijnlijk nog veel meer indruk had gemaakt.

In Essen nam men een dag later een beslissing, en toen gingen ook de Nederlandse schouwburgen en concertzalen op slot. Dat betekende dat ik mijn agenda kon leegvegen. Soms kan dat heerlijk zijn, zo’n lege agenda, maar nu gaapten de voorstellingen me door hun doorhalingen triest aan. Al die bijzondere producties in het Opera Forward Festival, de première van ‘Bruid Te Koop!’ bij de Reisopera, Thomas Adès die zijn eigen pianoconcert zou komen dirigeren bij het Concertgebouworkest, en Marc Albrecht die bij het Nederlands Philharmonisch Orkest Messiaens ‘Turangalîla’-symfonie onder handen zou nemen. En dan heb ik het over slechts één week.

De repetities liggen ook stil

Maar is deze periode van culturele quarantaine over anderhalve week voorbij, zoals ons wordt voorgespiegeld? Ongeveer deze week moesten bij De Nationale Opera (DNO) de repetities beginnen voor Strauss’ ‘Die Frau ohne Schatten’, première op 25 april. Het moet de afscheidsproductie worden van chef-dirigent Albrecht. Maar DNO meldde dat er deze week geen repetities geweest zijn. Opera Zuid is de nieuwe enscenering van Brittens ‘Midsummer Night’s Dream’ in de steigers aan het zetten. Première voorzien half mei. Die opera’s kan ik in mijn agenda ook alvast doorkrassen. En net als het deze week afgelaste Songfestival in Rotterdam, is in Amsterdam – in precies dezelfde week in mei – het prestigieuze Mahler Festival in gevaar. Het grote Glastonbury Festival in Engeland, dat eind juni zou plaatsvinden, is afgelopen woensdag al afgelast. Een slecht voorteken voor het even grote Mahler Festival bij ons, dat zelfs al een maand eerder moet beginnen.

Betekent dit alles dat we in de zomer een hausse aan inhaalconcerten krijgen? Het Franz Liszt Concours in Utrecht heeft dat al bekendgemaakt. En het zou zomaar kunnen dat we nu eens niet in de ontluikende lente maar tijdens de warme zomer nog wat Matthäus-Passionen langs zien komen. Prima. Week die compositie maar eens los van al die buitenmuzikale rituelen.

In de tussentijd kunnen we ons vermaken met al die live-streams die ons gratis worden aangeboden door concertzalen en operahuizen. Ik kwam deze week terecht bij een opname van Wagners ‘Das Rheingold’ uit Wenen. In de eerste scène al begon Alberich in het water van de Rijn te niezen. ‘Verfluchtes Niesen!’, zong hij heel overtuigend. Ook niet bijzonder opbeurend.

Peter van der Lint schrijft iedere week met aanstekelijk enthousiasme over de wereld van de klassieke muziek. Lees zijn columns hier terug.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden