RecensieGidon Kremer/Daniele Gatti

Kraakheldere Weinberg van Kremer en Gatti

null Beeld
Beeld

Klassiek
Gidon Kremer/Daniele Gatti
Weinberg Violin Concerto (Accentus)
****

Er lijkt nu toch echt sprake van een heuse renaissance van de muziek van Mieczyslaw Weinberg (1919-1996). De Poolse Jood die nazi-Duitsland ontvluchtte en in zijn tweede moederland, de Sovjet-Unie, opnieuw met antisemitisme te maken zou krijgen. In Moskou werd hij erg op weg geholpen door Dmitri Sjostakovitsj, wiens invloed in Weinbergs muziek is terug te horen. En ineens hoor je zijn muziek weer overal, vooral door de inzet van een paar prima, niet aflatende ambassadeurs. Gidon Kremer is er daar een van. Samen met maestra Mirga Gražinyté-Tyla nam hij twee Weinberg symfonieën op, en dat Deutsche Grammophon-album won vorig jaar de Gramophone Record of the Year Award.

Kremer is opnieuw van de partij in een nieuwe opname van Weinbergs Vioolconcert, gekoppeld aan zijn Sonate voor twee violen. Beide werken stammen uit 1959, uit de tijd dat Weinberg omging met grote musici als Oistrakh, Rostropovitsj, Kondrasjin en Barsjai. Voor violist Leonid Kogan schreef hij zijn enige vioolconcert. Fantastisch bijtende en raspende muziek vol pijn, hier door Kremer met grote overgave gespeeld. Hij krijgt weerwerk op niveau van het Gewandhausorchester onder leiding van Daniele Gatti. Die levert live in Leipzig (2020) een van de eerste officiële opnamen af sinds zijn oneervolle ontslag in Amsterdam. Gatti houdt ritme en tempo strak in de hand, en levert een kraakheldere partituur af.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden