Koninklijke schoonheden op Klassieke AutoRai

'Royal Cars' is het thema van de Klassieke AutoRai '99. 'Royal', vanwege de openingsdag op Koninginnedag. En vanwege de pronkstukken van de tentoonstelling, die bijeengebracht zijn in het 'Royal Pavilion' en stuk voor stuk eigendom waren van koninklijke lieden.

Vorig jaar werd de klassieke autotentoonstelling in de Amsterdamse Rai voor het eerst gehouden en bleek meteen een doorslaand succes. Klassieke auto's mogen zich in een nog steeds groeiend aantal belangstellenden verheugen; de dictatuur van de windtunnel lijkt de laatste twintig jaar nog slechts eenheidsworsten op te leveren in de auto-industrie. Het verlangen om zich te onderscheiden, gemengd met een hang naar nostalgie, doet een groeiend aantal mensen besluiten zich eens te oriënteren op de klassieker-markt.

Zowel liefhebbers als belangstellenden komen op de Klassieke AutoRai ruimschoots aan hun trekken; meer dan 800 auto's en motorfietsen van de afgelopen 100 jaar zijn er te bewonderen, er is een grote klassiekermarkt, vrijwel alle merkenclubs zijn er vertegenwoordigd met stands, er is een onderdelenmarkt en financiele dienstverleners en gespecialiseerde verzekeraars zijn er vertegenwoordigd.

Absolute topper op deze klassiekerbeurs is de Bugatti Royale, uit de beroemde Schlumpf-collectie in het Franse Mulhouse. Deze majestueuze wagen, die in de jaren twintig gebouwd werd, is meer dan zes meter lang, heeft een achtcilinder lijnmotor van 12,7 liter (!), 260 pk sterk en een verbruik van 1 op 0.6. Let wel: dit is zo'n 160 liter benzine op een afstand van 100 kilometer. Ettore Bugatti heeft 25 van deze motoren gebouwd, waarvan sommige zelfs gebruikt zijn om een trein aan te drijven.

In het 'Royal Pavilion' kan men zich onder meer vergapen aan de Rolls Royce Silver Wraith Limousine-Laundalette uit 1958, die koningin Juliana tot aan haar troonsafstand in 1980 gebruikte bij officiële bezoeken, de Minerva uit 1925 van Prins Hendrik, de Daf Kini uit 1967 die bij de geboorte van prins Willem-Alexander aan de konnklijke familie werd aangeboden, de Mercedes-Benz 500 Nurburg waarin keizer Wilhelm II zich liet vervoeren, de Lincoln Continental uit 1979 die de koninklijke familie voor officiële ontvangsten gebruikte en de Fiat 2300 coupé van koningin Beatrix.

Een meer dan zes meter lange Cadillac Fleetwood 75 Imperial Convertible uit 1960 die ooit aan president Tito van Joegoslavië toebehoorde is een buitenbeentje in het Pavilion Royale.

Maar afgezien van al dit koninklijke exclusiefs, kan de liefhebber van de 'klassieker voor dagelijks gebruik' zijn hart ophalen aan al die nostalgische modelletjes voor de 'gewone man' uit de voorbije decennia.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden