TV-column

Komkommertijd op tv brengt de kijker terug naar het verleden

Schuin in komkommertijd in 'Alles mag...'Beeld Maaike Bos

Kijken mensen in de zomer minder tv omdat het komkommertijd is, of is het komkommertijd omdat mensen minder kijken? Het is een kip en ei-kwestie. Met het terrasje of festival als concurrent gaat een zendercoördinator natuurlijk niet zijn of haar beste kruit verschieten. Programma's met originele, creatieve kracht wachten dus op het nieuwe seizoen in september.

En dat is te merken. Er was afgelopen weekend weinig op tv om voor thuis te blijven. Het was samen één grote, waterige komkommer: wel volume, geen vulling. De eerste hap smaakte nog koel en fris. In de film 'Ellis in Glamourland' (2004) speelden een veertien jaar jongere Linda de Mol en 'Hendrik Groen' (Kees Hulst). De film was een lieve kruising van Assepoester en 'Pretty Woman'; heerlijk soms. Maar er stond meer komkommer op het menu.

RTL 4 en 5 hadden vooral herhalingen, met als toppunt zaterdag de spelshow 'Alles mag op vrijdag'. Welke vrijdag dan? Ik googelde het even. Op 6 juni 2014 waren inderdaad Patty Brard, Patricia Paay, Jim Bakkum en Roué Verveer te gast bij de vaste teamcaptains Gerard Joling en Gordon. Deze zaterdag waren dus een Geer & Goor te zien van vóór de explosieve biografie van Gordon (februari 2018). Een Patries van voor de plasseksvideo (februari 2017). En een Patty van voor haar recente maagverkleining.

Het is misschien helemaal niet relevant, maar toch is het gek. Actuele programma's geven de kijker het gevoel van 'erbij zijn wanneer geschiedenis wordt geschreven'. Al zijn het Geer & Goor of Patty en Patries, ik heb ze liever in het nu, met de huidige gebeurtenissen in hun lijf verankerd.

Nou ja, ik keek dus naar 'Alles mag...', want het gelijktijdige 'Holland Festival'-verslag (VPRO) was ook niet alles. Presentatrice Janine Abbring mag warm draaien voor 'Zomergasten', maar de reportage over een tergend marteltoneelstuk rond componist Gesualdo was wel veelgevraagd. De bezoekers zelf vonden het stuk met poep, bloed en martelen al niet om aan te zien, maar die konden de ervaring als zodanig nog interessant vinden. Op tv kwam dat niet over. Het enige interessante was Abbrings hoofdvraag: "Wat is toch de aantrekkingskracht van dingen die ons afstoten?" En ik besefte dat ik regelmatig met die houding tv kijk.

Een ouderwetse klucht

Zo gaf ik mezelf over aan 'Alles mag...', gepresenteerd door een overdadige Jandino Asporaat. De schuine moppen vlogen me om de oren. Jandino tegen Patty: "Kom eens omhoog, het bed op". Patty: "Ja, dat zegt je vrouw ook elke dag". Zij moet een rockster spelen. "Of een ruk-ster?", lacht Gerard. En als Patricia met Roué een huwelijksnacht-scène speelt, giert Gordon: "Nou Patries, ga maar vast liggen, dat doe je normaal ook".

Toch gebeurde het: ik moest lachen. Niet om de moppen, maar om de 'schuine scène' in de studio-set op een helling van 22 graden. Na het waterpas-totaalshot zoomt de camera draaiend in waardoor de ruimte recht lijkt en de mensen scheef lopen. Alles in die kamer schuift, rolt en valt naar rechts. En ja, onvermijdelijk komt dan de lach. Een ouderwetse klucht waarin iedereen onhandig wordt. Patricia Paay (69) viel wel zo hard tegen de meubels aan dat ik blij was dat haar lijf toen nog vier jaar jonger was dan nu. Het kan raar lopen in komkommertijd.

Vier keer per week schrijven Renate van der Bas en Maaike Bos columns over televisie. Lees alle columns terug in dit dossier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden