Filmecensie The Laundromat

Knappe zwarte komedie vertelt het verhaal van de Panama Papers

Scène uit The Laundromat

The Laundromat 
Regie: Steven Soderbergh
 
Met Meryl Streep, Gary Oldman en Antonio Banderas. Te zien op Netflix
 ★★★☆☆

Niet zo gek dat Steven Soderbergh zich aangetrokken voelde tot het Panama Papers-schandaal. Zijn hele oeuvre is doortrokken van verhalen over geld en misdaad. In zijn grote Oscarwinnaar ‘Traffic’ stelde hij het Amerikaanse drugsbeleid aan de kaak. In ‘Erin Brockovich’, gedragen door Julia Roberts, boog hij zich over een waargebeurd Amerikaans corruptieschandaal in kringen van grootindustriëlen.

Bij de Panama Papers gaat het om miljoenen documenten die in 2015 vanuit het Panamese advocatenkantoor Mossack Fonseca anoniem werden gelekt aan journalisten. Documenten die aan het licht brachten hoe de superrijken hun miljarden verborgen in offshore-bedrijven, om zo belasting te ontwijken. Een behoorlijk ingewikkeld en bizar verhaal waarvoor Soderbergh een passende vorm vond: de satire.

Vertellers in glitterpakken

Zo zijn de twee advocaten Mossack en Fonseca de cartooneske vertellers van ‘The Laundromat’ (de wasserette), in glitterkostuums gespeeld door Gary Oldman en Antonio Banderas. Een van hun slachtoffers is een alerte weduwe, gespeeld door Meryl Streep, die haar man heeft verloren tijdens een bootongeluk en met een nepverzekeringspolis blijkt opgezadeld. Ze gaat op onderzoek en eventjes lijkt het erop dat zij de spil van het verhaal vormt.

Maar The Laundromat neemt steeds weer verrassende afslagen, waardoor ook de verhalen van de superrijke klanten van de advocaten in beeld komen. Zoals het financiële systeem zich ook niet één, twee, drie laat doorgronden, zo pelt ook de film laag na laag zijn verhaal af, met als hoogtepunt de dubbelrol van Meryl Streep als slachtoffer én klokkenluider.

Naar het boek ‘Secrecy World’

We belanden onderweg in de protserige villa van een Afrikaanse tycoon in de VS, een man die overspel pleegt met de vriendin van zijn dochter, en zo amoreel is dat hij zelfs zijn eigen kroost opzadelt met een nepbedrijf. In China treffen we de vrouw van een politicus die, om haar duistere zaakjes te redden, bereid blijkt tot moord.

Soderbergh die zijn film losjes baseerde op het nonfictieboek ‘Secrecy World’ van Jake Bernstein, laat tussen alle burlesk ogende verhaallijntjes door, wel degelijk zien dat het om het misbruik van het financiële systeem gaat, en de exploitatie van onschuldige mensen. Het is de vraag of de zwarte komedie op alle punten even sterk werkt, denk vooral aan de twee vertellers, maar het is ook knap hoe speels Soderbergh de schaduweconomie over het voetlicht brengt.

Lees ook:

Dankzij de Panama Papers halen belastingdiensten wereldwijd ruim 1 miljard euro extra op

Wereldwijd gebruiken belastingdiensten de inzichten uit journalistiek onderzoek naar belastingontwijking.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden