Recensie Opera Spanga

Kluchtigheid gaat ten koste van het drama

Betrapt tijdens de kluchtige bedscène uit de opera ‘Pagliacci’. Beeld MAJANKA FOTOGRAFIE

Opera Spanga
Pagliacci en Il Tabarro
★★☆☆☆

Ergens in de weilanden van het Friese plaatsje Spanga loopt een schaap met een eigenaardig gevoel voor theatrale timing. Het dier voegde donderdagavond op eigen initiatief een noot toe aan ‘Pagliacci’ (Clowns), de dramatische opera van Leoncavallo. De overspelige comédienne Nedda en haar minnaar Silvio hadden zojuist een hartstochtelijk duet laten wegsterven waar het publiek nog lang van had moeten nazwijmelen. En toen kwam dat schaap met zijn langgerekte ‘bèèèèh’. Gelach in de zaal – weg tragiek.

Tja, dat is Opera Spanga, al dertig jaar een betwist begrip in de zangwereld. Ondanks de bloedhitte tijdens de première zat de benauwde buitentent stampvol. Er werd driftig gewapperd met programmaboekjes. In de loop van de voorstelling ging de antimuggenspray met citronella van hand tot hand. Je moet er wat voor over hebben als je, gezeten op zo’n smal houten plankje, wilt genieten van opera in de natuur.

Overspelige vrouw

Na Pagliacci klonk ‘Il Tabarro’ (De mantel) van Puccini, eveneens een kort werk rond een overspelige vrouw en een wraakzuchtige echtgenoot. Het thema ‘ontrouw’ bood regisseur Corina van Eijk alle ruimte om, naar beproefd recept, uit te pakken met bloot en seks. Maar ditmaal beperkte zij zich tot een huidkleurig naaktpak met een stevige derrière, pronte borsten en een harige poes. In dit ‘evakostuum’ speelde Nedda een stoeipartij waarbij ze de meest acrobatische poses aannam.

Door de zwaar aangezette kluchtigheid kwam het dramatische slot van Pagliacci niet goed uit de verf. Na de wrede moord op de geliefden en de zwart-ironische uitroep ‘La commedia è finita!’ (De komedie is afgelopen), barstte het publiek zowaar in lachen uit. Jammer van zo’n kostbaar moment.

Aylin Sezer en David Visser in ‘Pagliacci'. Beeld MAJANKA FOTOGRAFIE

Wankele intonatie

Il Tabarro bleef gelukkig serieuzer, maar daar wreekte zich de minimale bezetting van het orkest. Met zo weinig musici, opgesteld in een weidekuil, kun je de subtiele klankkleuren uit Puccini’s partituur nauwelijks schilderen. De hitte speelde de strijkers vermoedelijk ook parten, gezien de wankele intonatie.

Diverse zangers maakten wel grote indruk. Aylin Sezer (de wulpse Nedda) stal de show met haar wendbare, warme stem en haar acteertalent. Ze zong haar ietwat sullig uitgebeelde minnaar Silvio (David Visser) bijkans van de bühne af. Ook Francis van Broekhuizen (de ongelukkige Giorgetta) en haar tegenspeler Marcel van Dieren (de bedrogen echtgenoot Michele) gaven hun getergde karakters overtuigend vorm.

De zangers compenseerden deels wat de low-budgetproductie op andere fronten miste. Maar wie de diepte van deze opera’s echt wil ervaren, zit toch beter in een stenen operahuis.

Dertig jaar Opera Spanga: geniale vernieuwing of platvloers vermaak?

Sommigen zien haar als een heldin die de opera heeft bevrijd uit het strakke keurslijf. Anderen ergeren zich aan de platte seks en de gulle lach, het handelsmerk van haar voorstellingen. Hoe dan ook doet regisseur Corina van Eijk van zich spreken. Met haar onconventionele regie heeft ze het jaarlijkse Opera Spanga tot een succes gemaakt dat al drie decennia aanhoudt en zelfs in het buitenland wordt opgemerkt.

Operateske seks is vaak knullig, koud of koddig

Seks in de opera. Het blijft behelpen. Hoewel operaregisseurs steeds verder gaan in het bedenken van extreme, absurde, onbegrijpelijke, irriterende dan wel choquerende ensceneringen (soms zelfs een combinatie van al die vijf bijvoeglijke naamwoorden tegelijkertijd), met seks in de opera weten ze hoegenaamd geen raad.