Opinie

Klucht cirkelt prachtig naar deerniswekkend slot

’Inside Out’ van Mugmetdegoudentand, 26/3 Deventer, 28/3 Enschede, 29/3 Purmerend, tournee t/m 7/6. 020-6163218 of mugmetdegoudentand.nl

Stewardess Titia Mooileven en jazz-zangeres Hedwig Hammerstein brengen hun spaarzame vrije tijd hoofdzakelijk in bed door. Ook wel om daar vluchtig te liefkozen, maar vooral om stokbrood met magere geitenkaas te eten, televisie te kijken, te telefoneren en oeverloos te sms-en.

En te kibbelen, niet te vergeten, want in de nieuwe Mugmetdegoudentand-productie ’Inside Out’ denk je even voor de zoveelste keer in potteus Muggekijf te zijn beland. Deze tot de lesbische liefde bekeerde grootmoeders hebben al heel gauw knagend ongenoegen. Als de een behendiger blijkt dan de ander in het hardop meespelen van Lingo, staat al bijna een burgeroorlog op uitbarsten.

Als ze dan ook nog eens op eigen houtje voor een familiefeestje het Amstelhotel in plaats van ’Het wapen van Budel’ te Bladel afhuren, is de bekende boot allicht aan. „We hadden dat Amstel er heel subtiel in moeten masseren voordat de uitnodigingen de deur uitgingen!”

Het is eigenlijk al heel wat dat die twee vrouwen nog met elkaar kiftend praten, want de meeste communicatie voltrekt zich elektronisch (tegen de tv-journaallezer praten, telefoon, sms).

De kleinkinderen krijgen in sms-bewoordingen op hun donder dat ze niet moeten denken dat ze hun spelling mogen verslonzen omdat ze nou eenmaal op het vmbo zitten.

Opeens, en toch sluipenderwijs, kringelt er uit dat Wim T. Schippersachtige gekrakeel een grimmigheid naar boven. Via de televisie zijn we terug in 2006, toen Ayaan Hirsi Ali nog Kamerlid was, haar paspoort bijna werd afgenomen, de Kamer en minister Verdonk tot diep in de nacht met elkaar bakkeleiden.

De jazz-zangeres wordt verdrietiger en verdrietiger, en begrijpt niet dat ’de publieke opinie zo snel kan omslaan’, dat Nederland zo snel ’Ayaanmoe’ is. Ze zet meteen de zaak op scherp door Ayaan onderdak te bieden, en mocht de stewardess dat niet bevallen, dan moet die maar maken dat ze wegkomt.

Stewardess Joan Nederlof laat zich niet zo gauw kennen, eist net als in ’Den Haag Vandaag’ een (huiselijk) spoeddebat over ’dat mevrouwtje zwarte Voltaire’. „Je dacht dat je de enige bent die nadenkt in dit huis? Nu je met je Yoko Ono-syndroom al zes weken in bed bent blijven liggen!”

De grimmigheid ontaardt: de zangeres ontdekt dat iedereen de godganse dag bezig is ’bondjes te maken tegen anderen’, dat geweld besmettelijk is, maar angst ook besmettelijk, net als verontwaardiging, dat er opeens 20 mensen klaarstaan om Joran van der Sloot te lynchen, dat mensen alleen maar nabootsen, in plaats van spiegelen, dat iedereen een mening over alles heeft.

Lineke Rijxman speelt de treurige neergang van haar zangeres prachtig innerlijk-kermend in bed. ’Ziekenzorgster’ Nederlof filmt haar alsof het een kiekje van de Eiffeltoren betreft, waardoor Rijxmans verdriet vergroot op het achtertoneel geprojecteerd verschijnt. Waarlijk deerniswekkend. Wát een spel van Rijxman. En wát een wijs en knap trechterverstillend stuk dat Nederlof schreef. Petje af.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden