Tv-recensie

‘Klem’ is weer een magneet op de bank

Klem Beeld Maaike Bos

Barry Atsma kondigde het tweede seizoen van ‘Klem’ zelf aan als ‘retespannend’, en dan heb ik zo mijn reserves.

Maar ja hoor, de adrenaline kruipt weer gestaag omhoog op donderdagavond. Omgekeerd zijn wij thuis bij die andere spannende serie van nu, ‘Ik weet wie je bent’ (Kro-Ncrv) blijven steken bij aflevering vier. Te ingewikkeld. Te veel konijnen uit de hoge hoed. Te vaak nóg een spanningsboog op de vorige gestapeld.

Kijk eens naar de spanningsopbouw bij Klem (BNNVara). Die zit hem nu niet puur in het oude criminele circuit dat Marius achtervolgt. Afpersing en geweld zijn er wel, maar ‘menselijker’ problemen zijn prangender, en dus ook beter voorstelbaar. Zowel bij Marius (Jacob Derwig) als bij belastingdienstdirecteur Hugo (Atsma) wordt de klem subtiel aangedraaid.

Na seizoen één wilden de heren geen contact meer, om hun (zelfverdedigings-)moord op crimineel Wally te verbergen. Maar door de vriendschap van hun dochtertjes Suus en Chrissie lukt dat nauwelijks. Er komt nog een complicatie bij. Hugo’s oudste dochter Laura (17) heeft een eikel van een vriend: makelaar Wout (34), gespeeld door een vileine Maarten Heijmans. (“Het zijn ook net negers hé, vrouwen. Gek op bling bling, makkelijk in te pakken.”) De brallerige makelaar wil nota bene met haar gaan samenwonen - in haar eindexamenjaar. Hugo klaagt erover tegen Chrissies moeder Kitty (Georgina Verbaan), en om hem te helpen vraagt zij haar man Marius om Wout ‘een waarschuwing’ te geven. Oeps, iets te hard. Hij belandt in coma op de intensive care.

Poging tot doodslag

Dan begint het net zich te vernauwen. Laura dag en nacht bij dat ziekenhuisbed. Videomateriaal van de afranseling door de politie openbaar gemaakt. Marius bijna herkenbaar. En Hugo bijna gelinkt aan een poging tot doodslag. Als dat uit komt, kan hij die mogelijke promotie tot staatssecretaris van financiën wel vergeten, én zal Laura denken dat hij Marius op haar vriend had afgestuurd. Marius zal op zijn beurt weer de bak in moeten. Dan ‘maakt hij er gegarandeerd een eind aan’, roept hij uit.

Ze willen het allebei goed doen, maar doen het verkeerd en het wordt van kwaad tot erger. Dat maakt het verhaal spannend. Niet de stapeling van geweld, druk en ellende waaraan een serie als ‘Penoza’ begon te lijden. En niet de introductie van nóg een onverwacht lijntje of conflict om maar zestien afleveringen te kunnen volmaken, zoals bij ‘Ik weet wie je bent’ - al zal ik daarnaar nog eens gedetailleerd kijken.

Klem kiest juist voor simpele maar dwingende plotlijnen en heeft momenten van opluchting (een nieuwe liefde voor Hugo, een Wout die bij het ontwaken uit zijn coma in eerste instantie niets meer weet). Misschien wel de belangrijkste ruggengraat van de serie: de bijzondere vertrouwensband tussen Hugo en Marius. Marius wordt nooit gevaarlijk voor ‘Huug’. Bijna onvoorstelbaar, maar het geeft een warme basis.

Goedzak

Al met al blijft dit seizoen binnen de menselijke proporties en wordt er weer ijzersterk gefilmd, gemonteerd en geacteerd. Hoe kán Barry Atsma zo seksloos zijn met die fiets, die parka, dat brilletje, zelfs in de buurt van de geweldige Ellen Parren (Sophie). En hoe wéét Jacob Derwig weer de goedzak te spelen als beruchte crimineel. Zulk goed eigen Nederlands drama, daar ben ik stiekem toch trots op.

Vier keer per week schrijven Renate van der Bas en Maaike Bos columns over televisie.