Opinie

Klassieke werken met een snufje Latino

Een balletgala is maar al te vaak een aaneenschakeling van losse pas de deux en soli uit verschillende werken die maar zo'n beetje lukraak achter elkaar zijn gezet. Zonder context van het gehele werk komt de focus volkomen op de uitvoering te liggen. In dit 'Grote Gala van de Dans' van Alicia Alonso's Nationaal Ballet van Cuba, is die uitvoering uitstekend, én de samenhang met de gehele werken blijft behouden. Het Nationaal Ballet danst hoogtepunten uit de grote klassieke werken met technische precisie en een tikje Latino 'schwung'. Een smakelijk programma waarin balletsterren schitteren in highlights uit grote klassieke werken als 'Giselle', 'Notenkraker', 'Sleeping Beauty' en 'Coppelia'.

Door de beroemde pas de deux en soli in afgebakende fragmenten met het complete corps de ballet te presenteren, stijgt 'Het Grote Gala van de Dans' boven de makkelijke galaformule uit, resulterend in een virtuoos balletavondje uit.

Onder leiding van de legendarische balletdiva Alicia Alonso is het Nationaal Ballet van Cuba vanaf de oprichting in 1948 uitgegroeid tot een heus Cubaans exportproduct. Alonso werkte in haar danscarrière met belangrijke choreografen als Mikhail Fokine, Leonide Massine en George Balanchine en is een van de wei-nig nog in leven zijnde directe 'doorgeefluiken' van de klassieke ballettraditie.

De stijl van het gezelschap is een fusie van onder andere de Russische Vaganova-techniek, gekenmerkt door grote en vloeiende bewegingen, en de Italiaanse danstechniek, met de nadruk op virtuositeit en technische perfectie. Alonso richt zich op haar bewerkingen van de klassieke werken daarnaast op de 'chemistry' tussen de ballerina en haar 'danseur', wat zorgt voor flitsend partnerwerk en een overtuigende emotionele invulling van de rollen.

Wat in het gala vooral opvalt is de volstrekte eigenheid die de solisten in hun vertolkingen weten te leggen. Joel Carreño partnert zijn 'Sleeping Beauty' Aurora als een stoere mannetjesputter, de mooie Hayna Gutiérrez zet de Suikerfee uit 'De Notenkraker' neer als een pittige Latina. Victor Gilívertolkt Franz uit 'Coppelia' als een breed lachend olijk Fransje, Anette Delgado geeft haar Odette uit 'Het Zwanenmeer' buitengewoon soepel en fragiel gestalte. Stuk voor stuk solisten die behalve een goede techniek, ook geheel eigen unieke kwaliteiten in huis hebben.

De kracht van het gezelschap en die van Alicia Alonso ligt duidelijk in de grote klassieke werken.

'Gottschalk Symfonie', Alonso's eigen creatie uit 1990, is minder geslaagd. Deze finale van 'Het Grote Gala van de Dans' is een wat oubollige balletexercitie rond een 'Creools feest' waarin het voltallig aangetreden corps de ballet weinig indruk maakt. Het enige sterke punt aan dit werk is dat het een échte finale is: alle solisten geven nogmaals acte de présence. En dat is weer genieten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden