Review

Klassieke bluesklanken

,,Ik kon me er maar niet van losrukken', schreef Darius Milhaud over de jazzmuziek die hij tijdens zijn verblijf in Amerika hoorde.

Anthony Fiumara

,,Terug in Frankrijk bleef ik de Black Swan-platen draaien die ik in een klein winkeltje in Harlem had gekocht. Mijn kamermuziekwerk 'La Création du Monde' bood me eindelijk de gelegenheid om die jazz-elementen te gebruiken, vermengd met meer klassieke elementen.' Hoewel critici naar aanleiding van de première van 'La Création' in 1923 de componist unaniem naar een nachtclub wensten te verbannen, rekent men het werk tegenwoordig tot één van Milhauds hoogtepunten. Je zou het een vroege vorm van cross-over kunnen noemen: zo is de ouverture een geslaagde transplantatie van een Bach-passie in een New Orleans-omgeving en stikt het verder van de swingende ritmiek en de blue notes. Milhaud schreef 'La Création' oorspronkelijk voor een op Harlem-leest geschoeid ensemble, maar bewerkte het later voor kamerensemble. Datzelfde geldt voor 'Saudades do Brasil', een danssuite die hij baseerde op Latijns-Amerikaanse deuntjes. De Franse musici op deze cd (waaronder üric Le Sage, piano; Paul Meyer, klarinet; en Raphaél Oleg, viool) belichten vooral de klassiek-Franse kant van de composities uitstekend. In de 'Suite voor viool, klarinet en piano' en de 'Sonate voor twee violen en piano' blinken de spelers uit in ensembleklank en mooi licht spel, maar zowel 'La Création' als 'Saudades' missen toch de blues die Milhaud er met zekerheid in heeft vervlochten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden