Klaas tiptPop
Klaas tipt: Sarah Mary Chadwick, Black Dresses, Smerz en Lael Neale
Sarah Mary Chadwick
Me & Ennui Are Friends, Baby
Sarah Mary Chadwick valt meteen met de deur in huis. Haar moeder hield niet van haar, met haar vader en broer is ook van alles mis, en daarom moet jij van haar houden, je bent overigens gek, ze heeft jou niet nodig, ze wil alleen een beetje liefde, wat dat ook mag zijn. En dan zijn we pas bij het openingsnummer. Ze zingt alsof ze haar hart letterlijk uitstort, slechts begeleid door een piano – met name de lagere registers, voor maximaal dramatisch effect.
Black Dresses
Forever in Your Heart
Het duo Black Dresses mixt pop en r&b met het soort gekrijs dat je in bepaalde metal-aftakkingen tegenkomt, en in de films Gremlins en The Exorcist. Gevoelsmatig slechts voor een klein publiek geschikt, maar ze zijn uitermate populair, ook omdat fragmenten uit hun liedjes uitstekend blijken te werken als soundtrack voor TikTok-video’s. Het album gaat gepaard met een experimentele film waarin vrijwel niets gebeurt, maar die toch het bekijken waard is.
Smerz
Believer
Aanvankelijk verrijkte Smerz r&b met een vleugje grofkorrelige techno. In hun vierjarig bestaan sloeg de balans volledig om. De manier van zingen is niet veranderd (denk Destiny’s Child, TLC), de ontwikkeling vond plaats op elektronisch vlak. De experimenteerdrift bereikt op dit album een hoogtepunt. Believer is, hoewel voorzichtig en ingetogen, een buitengewoon diverse en avontuurlijke plaat. De voortdurend ingehouden spanning is haast gekmakend.
Lael Neale
Acquainted With Night
Lael Neale bespeelt de omnichord, een half geslaagd elektronisch muziekinstrument uit Japan, dat dankzij al haar beperkingen een cultstatus heeft verworven. Het staat haar goed, het geluid dat tussen harp en orgel heen en weer wiegt, maar het is niet de essentie. Haar goudeerlijke liedjes, gezongen met een stem die klinkt alsof iemand haar keel dichtknijpt, waren met piano of gitaar net zo treffend geweest.