Kirsten van Teijn Beeld Casper Koster
Kirsten van TeijnBeeld Casper Koster

RecensieTheater

Kirsten van Teijn houdt in (S)experiment een bevlogen pleidooi voor de vrije liefde

Kirsten van Teijn: (S)experiment
Gezien: De Kleine Komedie, Amsterdam, 8 november 2021
★★★

Ivo Nieuwenhuis

(S)experiment is wat je noemt een programmatische voorstelling. Als een vurige bekeerling houdt cabaretier Kirsten van Teijn (32) in circa vijf kwartier een pleidooi voor een meer fluïde omgang met liefde en seksualiteit en trekt ze ten strijde tegen ‘het plaatje van de oervaste monogamie’. Dat doet ze met veel flair en een stoere performance. Toch overtuigt haar vierde cabaretsolo niet op alle vlakken.

Een bekeerling is Van Teijn zonder meer. Aanvankelijk had ze de burgertrut in zichzelf volledig omarmd, zo vertelt ze. Ze was intens tevreden met haar leven met vriend en hond in een gezellig Brabants dorp. Maar toen verscheen er een vrouw op wie Van Teijn stapelverliefd werd.

Dat deed haar na een heftige identiteitscrisis uiteindelijk beseffen dat ze moest losbreken uit haar eigen starre denkbeelden. Want hoezo zou ze het nu ineens moeten uitmaken met haar lieve vriend, of zichzelf moeten indelen bij het ‘clubje’ van de biseksuelen, lesbiennes of polyamoureuzen? Liever blijft ze ‘lekker zichzelf’.

‘Bekering’

Het verhaal van Van Teijns persoonlijke crisis en daaropvolgende ‘bekering’ neemt het grootste deel van (S)experiment in beslag. Openhartig en met humor maakt de cabaretier ons deelgenoot van de schaamte, pijn en verwarring die ze heeft moeten doorstaan. Vooral bij haarzelf moest er iets veranderen, voordat ze kon accepteren dat de situatie oké was zoals-ie was. Van Teijn slaagt er goed in die innerlijke strijd invoelbaar te maken en zo de zaal te beroeren.

Bij Kirsten van Teijn komt alles recht uit het hart. Beeld Casper Koster
Bij Kirsten van Teijn komt alles recht uit het hart.Beeld Casper Koster

Het pleidooi om de vrije liefde te vieren, vormt de tweede, meer politieke laag van de voorstelling. Deze komt iets minder goed uit de verf. Hoewel de bevlogenheid ervan afspat wanneer Van Teijn spreekt en zingt over het loslaten van de strakke kaders rond de liefde, blijft ze daarbij ook wel erg hangen in slogans en sweeping statements, zoals ‘Bezit zit verankerd in onze cultuur’. Dat maakt haar betoog op den duur wat eentonig en vlak.

Hetzelfde geldt voor de muzikale omlijsting van (S)experiment. Van Teijns vriend Jelle Bruinsma creëerde een strakke soundscape, met stevige elektronische beats. De nachtclubsfeer sluit goed aan bij de thematiek van de voorstelling, maar is tegelijk weinig dynamisch. De arrangementen van de nummers die Van Teijn zingt, lijken erg op elkaar.

Van Teijns doorleefde engagement maakt intussen veel goed. Alles komt recht uit het hart. Dat geeft de voorstelling precies het soort kwetsbaarheid dat cabaret spannend maakt om naar te kijken.

Kirsten van Teijn tourt t/m juni met (S)experiment door Nederland.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden