Kinderportretten

Het jongste zoontje van de Duitse schilder Gerhard Richter (Dresden, 1931) heet Moritz. We weten dat omdat Richter die naam heeft gegeven aan een portret van het jongetje dat hij tot twee keer toe heeft uitgevoerd. Beide werken zijn nu in bezit gekomen van het Tilburgse Museum De Pont, dat al eerder een portret van Moritz' zusje Betty aankocht.

Het museum vindt dat de kinderportretten een goede aanvulling zijn op de al eerder verworven 120-delige reeks werken met de titel 'Abstraktes Bild (784)' en de twee 'Graue Bilder'. Het woord aanvulling is terecht gekozen, want anders dan de abstracte voorstellingen zijn de kinderportretten in een figuratieve stijl gemaakt.

Richter bespeelt beide stijlen op virtuoze wijze. Zijn abstracte techniek is zo abstract als maar zijn kan en zijn figuratieve aanpak heeft vaak fotorealistische kanten. Onbekend is wat zijn eigen voorkeur is. Als die er al is, want Richter liet in het verleden wel eens blijken dat hij zich op geen van die twee terreinen wil onderscheiden. Dat verklaart nog niet waarom hij het babyportretje van Moritz in twee versies heeft gemaakt.

Waarbij mag worden aangetekend dat er tussen de twee doeken aanzienlijke verschillen in de schilderwijze bestaan: de ene Moritz is heel foto-achtig, de andere laat lichte vervormingen van het kindje zien. De laatste voorstelling is nog niet zo 'aangetast' als bijvoorbeeld de portretten die Arnulf Rainer van zijn kind maakte (met veel schrappen, doorkrassen en weggummen), maar zal eenieder die een kind op de wereld heeft gezet, wel aan het denken zetten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden