Review

Kerkmuziek voor Guatamala

Sympathiek, origineel en goedklinkend. Dat is de cd KERKMUZIEK UIT DE ROMANTIEK (JQZ Muziekproducties Kampen QCD 3199-2) zonder meer. Sympathiek omdat de musici belangeloos hebben meegewerkt. De opbrengst gaat naar het Studiefonds van de organisatie Woord & Daad. Hiermee wordt de studie gefinancierd van jongeren uit Guatemala.

Christo Lelie

Origineel is deze cd beslist ook, want het repertoire wordt in deze vorm doorgaans niet gepresenteerd: twaalf 'Choralvorspiele' voor orgel uit opus 67 van Max Reger worden door zes vergevorderde leerlingen van organist Christiaan de Gier gespeeld op het Naber-orgel van de Sint-Joriskerk te Amersfoort. Voor iedere orgelbewerking klinken de originele Duitse koralen, gezamenlijk gezongen door de sopraan en zangpedagoge Marjo van Someren en een vocaal ensemble, bestaande uit haar leerlingen. Gerrit Christiaan de Gier begeleidt hen op het koororgel van de Sint-Joriskerk.

De beide docenten besluiten samen de cd met een zeer zelden uitgevoerd werk, het Symphonischer Choral 'Nun ruhen alle Wülder' voor orgel, met obligate zang- en vioolstem door Sigfrid Karg-Elert en violist Arwen Terlou. Deze ruim 18 minuten durende compositie is uitermate boeiend.

Het geheel heeft tot een goedklinkend resultaat geleid. Van de professionele musici mag dit verwacht worden. De prestaties van hun leerlingen zijn echter ook verrassend goed. Het vocaal ensemble klinkt -ondanks de erg galmerige opname- expressief en zuiver. De zes orgelstudenten (Jan-Kees Karels, Jan Boer, Henk van Lingen, Simon Koolen, Jochem van der Waals en Henk Hilgeman) spelen de technisch soms behoorlijk lastige koraalbewerkingen gaaf en virtuoos.

Eén kanttekening desondanks: het Naber-orgel klinkt weliswaar warm en vol in deze muziek, maar is er eigenlijk niet voor geschikt. Regers orgelwerken wemelen namelijk van de dynamische voorschriften: voortdurend moet de muziek aanzwellen en weer afnemen. Daarin ligt een belangrijk deel van de expressie. Het geleidelijke sterker en zachter worden kan alleen op een orgel met een 'zweltrede'. Die zit niet op dit in 1845 gebouwde orgel. Bovendien ontbreken de voor de Duitse orgelromantiek essentiële, weekklinkende registers. Daarom komen deze romantische orgelstukken nu stijver en tevens barokker over dan ze bedoeld zijn.

Barok klinken ook de twaalf gezongen koralen. Hiervoor werden -voor zover ik kon nagaan- namelijk de zettingen van J.S. Bach gebruikt. Een onbegrijpelijke omissie is het dat Bachs naam niet genoemd wordt op de cd. Aldus wordt gesuggereerd dat Max Reger de auteur is.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden