Recensie

Kendrick Lamar drinkt alleen maar liefde

Kendrick Lamar tijdens de Brit Awards in Londen afgelopen woensdag. Beeld REUTERS

POP
Kendrick Lamar
The DAMN. Tour
Ziggo Dome, 23/2
★★★

Wie wil weten hoe populair rapper Kendrick Lamar nu precies is, had het beste gisteravond in de Ziggo Dome kunnen zijn. Leuk trucje van de rapper: zijn ‘HUMBLE’, aan het eind van de set, stilleggen, om het eerste couplet a capella over te laten nemen door het publiek. Alleen werd dit meer dan een trucje: niet één, niet twee, maar zes keer opnieuw knalde Lamar de rammende track erin, telkens weer, een record deze tournee, verzekerde hij zijn uitzinnige publiek.

De 30-jarige Amerikaan heeft zijn training doorlopen, zo werd onderstreept met de filmpjes die gedurende het concert terugkwamen, rondom diens alter ego Kung Fu Kenny. Aan het eind, inderdaad: die verdiende zwarte band. Ook Lamar heeft inmiddels de top bereikt, dankzij achtereenvolgens drie meesterwerken van albums. Hij heeft geen fratsen meer nodig: aan een leeg podium heeft hij genoeg, in het wit gekleed, met heel af en toe een danseres die als een samoerai om hem heen fladdert. En verder alleen zijn muziek.

Vlammenwerpers

Nouja: én wat tactisch geplaatste vlammenwerpers. Een enorm bewegend LED-scherm, als plafond van het podium. Een klein podiumpje middenin de zaal waarvandaan hij halverwege twee nummers doet. En een band, weliswaar verdekt naast het podium opgesteld. Begeleid door drums, bas en gitaren krijgen Lamars hiphoptracks meer dynamiek, meer slagkracht dan wanneer het alleen uit een doosje zou komen.

Nu wil zo'n hiphopshow nog wel eens rommelig worden. Maar hier viel juist op hoe uitmuntend het geluid in balans was. Lamar was goed te verstaan, en duidelijk in vorm. Heerlijk soepel vloeide hij over zijn beats. En wat een vriendelijk soort charisma heeft deze man - geen moment voelde dat lege podium of die zaal te groot. 

Eerder te klein: dankzij dat arsenaal aan knallers dat hij inmiddels heeft opgebouwd. Deze tour draait om zijn vorig jaar verschenen DAMN., het meeste daarvan kwam voorbij – maar slim daartussen zaten de hits van de twee voorgaande platen. ‘King Kunta’ en ; Backseat Freestyle’: zelden krijgt een artiest de Ziggo Dome zó door het dolle.

Lamar hield het tempo hoog. Daardoor raakte diepgang en bezinning wat in het gedrang - waar je getuige zijn teksten bij Lamar best op mag rekenen. Alleen tijdens het einde, met ‘PRIDE’, ‘LOVE’ en ‘Bitch, Don’t Kill My Vibe’ kreeg hij even tijd om adem te halen. Dat was nodig ook, vlak daarvoor moest Lamar bij de jachtige nummers ‘XXX’ en ‘m.A.A.d City’ voor het eerst naar adem happen en werden er in z’n raps hoorbaar wat bochtjes afgesneden.

Maar het was goed zoeken naar dergelijke krasjes. Want wát een liefde hing er in de zaal vanavond, stelde Lamar vast toen hij even zijn momentje pakte. Even stil, de handen gevouwen, licht geëmotioneerd de zaal in turend, alle liefde in zich opzuigend. ‘Vergeet dit niet, als jullie straks buiten zijn, we doen dit met zijn allen’. Precies, popconcertplatitudes – maar uit de mond van Lamar kwam het wel degelijk binnen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden