Kasper van der Laan

Recensie Cabaret

Kasper van der Laan doet graag stoer, maar steeds net op de verkeerde manier

Kasper van der Laan

Cabaret
1 kilo
Kasper van der Laan
★★★☆☆

Tot veler verbazing won Kasper van der Laan (38) in 2018 niet de juryprijs van het Leids Cabaret Festival. Hoe hij alledaagse situaties op hilarische wijze in het absurde wist te trekken maakte destijds veel indruk en deed verlangen naar meer.

Nu heeft Van der Laan zijn festival-act uitgewerkt tot een avondvullende voorstelling. Die is opnieuw grappig en eigenzinnig, maar weet toch minder te pakken dan die eerdere dertig finaleminuten.

Zowel toen als nu moet Van der Laan het vooral hebben van zijn ­podiumpersoonlijkheid. Zijn uitstraling is tegelijk komisch en vertederend. Hij doet graag stoer, maar steeds net op de verkeerde manier. De onbeholpenheid waarmee hij de klassieker ‘Summer Nights’ uit de musical ‘Grease’ vertolkt is bijna ontroerend.

Van der Laan maakt ook goed ­gebruik van zijn fysiek. Regelmatig zet hij zijn benen in een spreidstand en buigt dan zijn bovenlichaam opzij. Dergelijke poses maken hem boeiend om naar te kijken. Ze vormen een grappig contrast met zijn droge vertelstijl.

Stand-upcomedy versus avondvullend theater

Voor zijn debuutvoorstelling ‘1 kilo’ heeft Van der Laan het thema getallen als rode draad genomen. Onder meer via anekdotes over zijn pincode en de dikte van panty’s – ‘Wie weet wat 20 den betekent?’ – weeft Van der Laan dit thema soepeltjes door de avond. Het is een originele invalshoek, maar ook een wat vrijblijvende. De bijgeleverde ­moraal, over de stap van nul naar één die altijd de grootste is, doet nogal simpel en uitgekauwd aan.

Sowieso lijkt Van der Laans grootste zwakte zijn materiaal. Ondanks hun absurde wendingen krijgen de verhalen die hij vertelt op den duur iets voorspelbaars. Het draait toch steeds weer om de wat schlemielige man die niet krijgt wat hij eigenlijk wil, zonder dat hij echt keihard ­onderuit gaat. Van der Laan speelt de antiheld, maar doet dat uiteindelijk te weinig radicaal en consequent om anderhalf uur lang te boeien.

Bovendien blijft de voorstelling als geheel te veel los zand. De conferences op zichzelf zijn vaak sterk, maar de avond mist een goede ­opbouw. Hier wreekt zich, vermoedelijk, Van der Laans achtergrond in de stand-up comedy. Daar draait het om scherpte, je publiek aanvoelen en snel scoren. Vooral dat laatste vormt binnen een avondvullend programma eerder een hindernis. De toekomst zal leren waar hij beter thuis is: in de comedyclub of in het theater.

Kasper van der Laan tourt nog tot en met mei 2020 met zijn debuutvoorstelling ‘1 kilo’ langs de Nederlandse theaters. Voor meer informatie en kaarten, zie kaspervanderlaan.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden