Kanselboycot

Kon dat nou niet wat aardiger?

In Horizon, blad van de Protestantse Kerk te Amsterdam en Amstelveen, had een lezer zich beklaagd over de manier waarop professor Karel Deurloo in Horizon zich had uitgelaten over de Nieuwe Bijbelvertaling (NBV). Waarom was Deurloo zo zuur en negatief geweest?

De hoogleraar reageert, en hij maakt het allemaal niet gezelliger. De vertaling is 'een rigoureuze breuk'

met de traditie, die 'de gemeente onmondig maakt', omdat er niet staat (in de brontekst) wat er staat (in de NBV).

,,Er speelt ook persoonlijke geraaktheid mee. Mijn hele theologische leven heb ik mij met het boek Genesis beziggehouden. Alles wat ik daarover heb geschreven is in één klap uitgeschakeld. Waar de NBV op de kansel ligt, kan en zal ik niet meer preken.” Het is Deurloo 'hoogste ernst', want met de NBV is ,,de onbetrouwbaarste vertaling geleverd die er in Nederland bestaat”.

Omdat Deurloo - een invloedrijke protestantse theoloog - ooit trouw heeft beloofd aan de Schrift, boycot hij NBV-kansels. Benieuwd, hoe dat navolging krijgt.

Is er dan helemaal geen lichtpuntje? Jawel. De NBV is eigenlijk de op één na slechtste. De Groot Nieuwsbijbel, die is volgens Deurloo nog erger.

Het verbod op vloeken, zoals plaatselijk nog geldt, werkt niet, het is alleen symbolisch. Het verbod op overspel verdween in 1971 uit het Wetboek van Strafrecht en als het aan Marco van den Broek ligt, wordt 2005 het jaar van de verwijdering van de godslastering uit het WvS. Van den Broek, officier van justitie, maar op persoonlijke titel, verdedigt dat in Kerk in Stad, blad van de Groninger Protestantse Kerk. Een aanklacht wegens godslastering loopt toch op niets uit, zegt Van den Broek, of het zou extra aandacht 'voor martelaren' moeten zijn. Hij verwijst kwesties rond godslastering naar 'een andere Rechter'.

Het moet een succes worden. Want voor de een is het een verademing, wat geestelijk voedsel terwijl je in de file zit, voor de ander is de nieuwe telefoondienst met minipreekjes een zegen omdat je weet dat er nog erger dingen zijn dan in de file staan. Kerkelijk opinieblad Centraal Weekblad interviewt Bas Houtman, stuwende kracht achter de belservice. De 'pareltjes' zijn korte overdenkingen. De makers, meest orthodox-protestantse sprekers, zijn daar niet erg aan gewend. ,,Een preek van drie kwartier schudden ze zo uit hun mouw maar vijf minuten blijkt heel moeilijk.” Via internet kunnen klanten bekijken welke kanonnen hun pareltjes gaan afschieten. De klant is koning, de winkeldochters sneuvelen, belooft Houtman. Maar harde cijfers bepalen niet alles: ook als er veel heilbegerige islamieten in de file staan, op een pareltjesimam hoeven ze niet te rekenen.

Waar moslims mee moeten uitkijken, is secularisatie. ,,Door hun godsdienst hebben deze mensen in ieder geval rechtvaardigheidsgevoel, zij het dat ze dat soms op een perverse manier uiten”, zegt James Kennedy, hoogleraar aan de VU én neoAmersfoorter, in Drieluik, het maandblad van hervormden, gereformeerden en lutheranen in Amersfoort.

Kennedy is altijd goed voor een paar pareltjes, ook nu in Drieluik. ,,De gemiddelde Amerikaan denkt over de Bijbel en God nog net zo als zijn voorouders in de jaren twintig.” ,,Amerikanen houden niet van theologiseren. Omdat ze leven in een zeer dynamisch land hebben ze behoefte aan een vast geloof. Doordat er in Nederland veel meer stabiliteit is, hebben mensen minder theologisch houvast nodig. De laatste jaren verandert dat. Ook hier wordt het emotioneler.”

Maar hoe rustig en stabiel is Nederland nu eigenlijk? De lakmoesproef is Kennedy zelf. Want wat gelooft de Nederlandse Amerikaan? Hij heeft zich in Amersfoort aangesloten bij de orthodoxprotestantse gereformeerdvrijgemaakte kerk. Wat erop wijst dat ons land toch wel dynamisch is.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden