'K3 moet geen reclame meer maken voor ongezond eten'

De zangeressen van K3 Marthe De Pillecyn, Hanne Verbruggen, Klaasje Meijer.Beeld ANP Kippa

K3 mag kinderen niet verleiden ongezond te eten. Dat staat in een oproep van een coalitie van consumenten- en gezondheidsorganisaties, wetenschappers, diëtisten en kinderartsen. Zij roepen de popgroep op geen reclame meer te maken voor producten die slecht zijn voor kinderen, zoals chips, koek, ijs en snoep.

De Alliantie, waarvan onder meer de Consumentenbond, foodwatch, de gemeente Amsterdam en de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde deel uitmaken, heeft K3 een nieuwjaarskaart gestuurd met daarin het dringende verzoek.

De zangeressen van de meidengroep worden geregeld afgebeeld op allerlei ongezonde tussendoortjes, van kleurige K3-snoepjes tot koekjes, ijsjes en hartvormige K3-chips. En dat moest maar eens stoppen, vindt de Alliantie.

Groenten en fruit
"Wij vragen de nieuwe leden van K3 het goede voorbeeld te geven en kinderen juist te stimuleren een gezond voedingspatroon aan te leren. Dat kunnen zij doen door hun populariteit te lenen aan gezonde producten zoals groenten en fruit," aldus Bart Combée, directeur van de Consumentenbond en lid van de Alliantie.

Maar of er binnenkort K3-tomaatjes en K3-bananen in de schappen liggen in plaats van zuurstokroze snoepgoed is nog onduidelijk. In een schriftelijke reactie laat Studio 100 weten wel verandering te overwegen: "Studio 100 volgt altijd nauwgezet de richtlijnen van de overheid. Daarnaast zijn we aan het bekijken hoe we ons beleid kunnen finetunen in functie van de veranderende inzichten op het vlak van voeding."

Ongezonde kindermarketing
Medio vorig jaar begon consumentenorganisatie foodwatch al een e-mailactie tegen multimediabedrijf Studio 100, waar K3 ook onder valt, als protest tegen de ongezonde kindermarketing.

De Alliantie wil naast K3 namelijk ook andere kindervrienden aanpakken. "Het gaat ook om tekenfilmfiguren als Spongebob en Dora," zei Combée eerder tegen NOS. "Die zijn voor kinderen vaak een rolmodel, ze hechten daar waarde aan. En we spreken ook de regelgever aan; we vinden dat de regels voor reclames veel strenger moeten worden."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden