BoekrecensieVerdwijnende aarde

Julia Phillips geeft haar spannende, Amerikaanse debuutroman ‘Verdwijnende aarde’ een Russisch decor

Julia Phillips geeft haar spannende, Amerikaanse debuutroman ‘Verdwijnende aarde’ een Russisch decor.

De zusjes Aljona (11) en Sofia (8) raken vermist in Petroplavovsk, een plaats op het Russische schiereiland Kamtsjatka. Ze spelen er op het strand als ze door een jongeman met verstuikte enkel om hulp worden gevraagd. Hij praat ze vrij gemakkelijk zijn auto in. Keel aansnoerend hoe Julia Phillips de elfjarige Aljona zich langzaam laat realiseren dat deze man hen niet naar huis gaat brengen.

De in New Jersey geboren en getogen Amerikaanse auteur studeerde Russisch en bracht toen een maand door op het schiereiland, waar ze gefascineerd raakte door de leegte van de toendra, de ruige natuur, het postcommunistische gevoel van isolement en verlatenheid. Het schiereiland leek haar het ideale decor voor een roman over verlies en gemis, over geweld tegen vrouwen, over botsingen tussen de Russische bevolking en de rendierherders, de oorspronkelijke bewoners van het eiland.

In een interview met The Paris Review verklaarde Phillips zich verwant aan Alice Munro en Louise Erdrich, niet aan Dostojevski. Die Amerikaanse inborst proef je en het geeft deze roman ook iets wonderlijks, alsof namen en plaatsen niet sporen met de gebeurtenissen. Maar schrijven kan Phillips: ieder hoofdstuk brengt een ander perspectief op de vermissing –spannend tot het einde.

Phillips JuliaBeeld -
Beeld -

Julia Phillips