Jonge vrouw wandelt tussen de oude kunst in Den Haag

Het Haagse Museum Bredius, gevestigd in een luisterrijk pand aan de toch al zo klassiek ogende Lange Vijverberg, ontleent zijn faam aan de collectie oude kunst. Hollandse meesters als Jan Steen, Aert van der Neer, Willem Drost en Willem Claesz Heda, allemaal uit de 17de eeuw, maken deel uit van de verzameling die ooit bijeen werd gebracht door Abraham Bredius, die leefde van 1855 tot 1946.

Behalve kunstkenner en verzamelaar was Bredius ook nog eens twintig jaar lang als directeur verbonden aan het Mauritshuis dat tegenover de Lange Vijverberg is te vinden. Het Mauritshuis viel bij Bredius meer dan eens in de prijzen, zo dankt deze instelling haar Rembrandts aan hem.

Te midden van al die oude zaken verrast het temeer om plotseling een moderne sculptuur aan te treffen. De geportretteerde vrouw wordt nog net niet te midden van de beroemde Gouden Eeuwers geplaatst, maar in de binnentuin. Daar geeft ze al wandelend blijk van haar verwondering om al het fraais dat ze om haar heen meent te zien.

Het gaat in dit geval om een bronzen beeld van Aat Verhoog, die het Haagse publiek veel beter zal kennen als schilder. Ariadne, zoals ze is gedoopt, is overigens niet op eigen kracht komen aanwandelen. Ze staat hier als geschenk van de Haags/Amsterdamse galerie Smelik & Stokking. Die kan de kunstenaar Aat Verhoog tot haar stal rekenen.

Het was overigens ook van Verhoog zelf een lang verbeide wens dat zijn werk een plek in dit voor hem zo favoriete museum zou krijgen. Bredius noemt de schenking ’van een galerie van moderne kunst aan een museum van 17de-eeuwse kunst dan ook terecht een unicum’.

Hoewel in 1933 geboren, is Verhoog nog slechts korte tijd met beeldhouwen bezig, daartoe aangespoord rond zijn zevenstigste verjaardag door zijn eigen galerie. In zijn schilderijen stond en staat de menselijke figuur altijd centraal en het lag voor de hand dat Verhoog ook voor zijn sculpturen aan een menselijke gestalte dacht. Deze Ariadne refereert aan de gelijknamige vrouw die in de tijd van de Antieken op Naxos verbleef, waar ze door Theseus werd achtergelaten, terwijl ze op Dionysos wachtte.

Verhoog mag graag een beetje stoeien met dergelijke klassieke figuren. Zo modelleerde hij eerder ’Mme Potiphar’ die doet denken aan de Egyptische verleidster van Jozef uit het bijbelboek Genesis. Ook Diana (godin van de jacht) is voor Verhoog een geliefd personage dat hij graag met veel ironie en dubbele bodems omgeeft.

Door meer betekenissen aan zijn vrouwen te geven, weet Verhoog te bereiken dat je lang naar hen blijft kijken.

Voor Ariadne heeft hij in feite de omgekeerde weg gekozen. Dit beeld laat een eigentijdse vrouw zien die alleen met haar naam naar een glorieus verleden verwijst.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden