InterviewWe Are

Jon Batiste geeft zijn zang in elk nummer een andere kleur: ‘Als de muziek om rood vraagt, zing ik rood’

Jon Batiste: ‘Ik wil losbreken, me niets aantrekken van de verwachtingen die de muziekindustrie meestal van muziek heeft.’ Beeld Louis Browne / Main Press Image
Jon Batiste: ‘Ik wil losbreken, me niets aantrekken van de verwachtingen die de muziekindustrie meestal van muziek heeft.’Beeld Louis Browne / Main Press Image

Op zijn nieuwe album We Are is muzikant Jon Batiste een kameleon: hij zingt en speelt álle stijlen, van Ray Charles tot D’Angelo. ‘Ik wil muziek die in het weefsel van het dagelijkse leven dringt.’

Ik wilde iets doen wat nooit eerder was gedaan.” Zanger en muzikant Jon Batiste is er de man niet naar om kleine ­ambities te koesteren. Ge­lukkig zijn ook zijn talenten groot: de 34-jarige Amerikaan is gezegend met een geweldig soepele stem en een verbluffende techniek op veel in­strumenten.

In het verleden werkte hij onder meer met Stevie Wonder, Prince, Willie Nelson, Lenny Kravitz en Ed Sheeran. Dat kunnen maar weinigen zeggen, al helemaal op zo’n jonge leeftijd. Ook op zijn nieuwe plaat We Are gaat Batiste opmerkelijke samenwerkingen aan. Met producent Quincy Jones bijvoorbeeld en zanger Mavis Staples, maar ook met de Britse schrijver Zadie Smith en de St. Augustine High School Marching 100, het door Batistes grootvader gestichte muziekkorps.

We Are is een plaat als een wervelwind. De dertien nummers zitten boordevol ideeën en invloeden, ze barsten bijna uit hun voegen van de energie. Ieder lied is bovendien compleet verschillend van de andere. Het ene moment zingt Batiste in de stijl van Ray Charles, dan weer in die van Outkast of D’Angelo. De muziek verandert voortdurend mee, van soul, jazz en funk, naar boogiewoogie of hiphop.

Kameleontisch

Ook Batiste zelf blijkt kameleontisch te zijn. Als hij eenmaal op het Zoom-scherm verschijnt, ziet hij er weer totaal anders uit dan op het statige portret dat de hoes van We Are siert. Daarop draagt Batiste een glanzende paarsrode mantel en een glimmende, gele sjaal. Op de vraag of die kleding een speciale betekenis heeft, kijkt hij de interviewer uitdagend aan: ‘Kun je het raden?’ Als de interviewer vervolgens bekent dat een beetje hulp wel fijn zou zijn, begint Batiste hardop lachend piano te spelen om vervolgens zijn indrukwekkende solo te besluiten met een breed gegrijnsd: “Dus”.

Wie is Jon Batiste?

In de Verenigde Staten is Jon Batiste (1986) een beroemde muzikant en tv-persoonlijkheid. Hij is de vaste bandleider van Stay Human, de huisband van The Late Show with Stephen Colbert. Op zijn zeventiende debuteerde hij als muzikant met het album Times in New Orleans.

Op zijn twintigste speelde hij voor het eerst in het Concertgebouw in Amsterdam. Hij werkte met veel andere artiesten samen, onder wie Prince en Ed Sheeran. Ook componeerde hij muziek voor films, waaronder de Disney-Pixar film Soul (samen met andere componisten).

Dan volgt het serieuze antwoord alsnog. “De hoesfoto is gemaakt in Noord-Afrika en wat ik daar draag, is de kleding van griotten, de zangers van wie de traditie honderden jaren teruggaat. Ik wil met deze plaat muziek de rol teruggeven die ze een groot deel van de geschiedenis heeft gehad. Muziek speelt een rol bij allerhande rituelen, bij het aanbidden en het lof toezingen. Muziek omlijst de belangrijke gebeurtenissen, begrafenissen, geboorten, er zijn liederen om de oogst te bezingen. Ik wilde muziek die in het weefsel van het dagelijkse leven dringt.’

Omdat elke gelegenheid om andere muziek vraagt, is elk nummer op We Are heel anders. Batiste wilde een plaat maken die bewijst dat er geen genres bestaan, dat een oprechte musicus alles kan doen wat er in hem opkomt. Batiste: “Ik wil losbreken, me niets aantrekken van de verwachtingen die de muziekindustrie en de maatschappij meestal van muziek hebben. Muziek mag vermaak bieden, maar is niet louter entertainment. Ik wilde muziek maken die zowel over waarheid als over plezier gaat.”

Opgewekte protestplaat

De muziek van We Are ontstond middenin de corona-epidemie en middenin alle tumult en tragiek die de Black Lives Matter-beweging initieerden. In wezen is het een protestplaat, maar dan een ongewoon opgewekte en vitale. Het is ook geen plaat waarop Batiste met het vingertje wijst. Een van de meest uitgesproken politieke liederen op het album, I Need You, bestaat juist voor het leeuwendeel uit vragen. Batiste heeft de wijsheid ook niet in pacht en zoals de songtitel al uitdrukt, wil hij vooral verbinding maken, met zoveel mogelijk mensen. Ook daarom bestrijkt We Are muzikaal zo ontzettend veel stijlen: op die manier hoopt Batiste zoveel mogelijk mensen te bereiken.

Jon Batiste Beeld Justin French / General Press Image
Jon BatisteBeeld Justin French / General Press Image

Hoe divers We Are ook is, het ­album is bepaald geen ratjetoe, eerder een staalkaart van de Afro-Amerikaanse muziekgeschiedenis. In Show Me The Way verklapt Batiste al zingend samen met Zadie Smith welke artiesten hem allemaal hebben beïnvloed.

Batiste: “Elk lied is een verhaal, met een ander personage, een andere emotie. Dat ik in elk nummer andere zangtechnieken gebruik of mijn zang een andere kleur geef, is een manier om mezelf in dat verhaal plaatsen. Ik heb vroeger heel veel geschilderd en ik benader muziek op dezelfde manier. Wat is het juiste doek, wat is de juiste kwast? Elk nummer vraagt iets anders en ik geef wat het vraagt. Als de muziek per se om een banjo vraagt, speel ik banjo. En als de muziek om rood vraagt, dan zing ik rood.”

Jon Batiste, We Are (Verve Records)

Lees ook:

Muziekblad OOR: De huisvriend die vertelt welke plaat je moet luisteren

Bruce Springsteen, Mick Jagger, David Bowie en Blondie: ze stonden allemaal in muziekblad OOR.Dat viert z’n 50ste verjaardag met een stoeptegel van een jubileumboek. ‘OOR was de huisvriend die vertelt welke plaat je moet luisteren.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden