Filmrecensie Jinpa

‘Jinpa’is een indrukwekkende roadmovie die eindigt als een fabel over verlangen en wraak

Jinpa
Regie: Pema Tseden
Met Jinpa, Genden Phuntsok en ­Sonam Wangmo
★★★★☆

‘Jinpa’ biedt een unieke ervaring. Het is een Tibetaanse roadmovie die op een indrukwekkende, zelden vertoonde locatie speelt. Titelheld Jinpa, die er met zijn ruige kuif en onafscheidelijke zonnebril uitziet als een rockmuzikant, stuurt zijn oude vrachtwagen door Kekexili, de uitgestrekte Tibetaanse hoogvlakte. Het is een lange, eenzame weg door de besneeuwde bergen. Hard meezingen dan maar met een Tibetaanse cover van de Italiaanse kraker ‘O Sole Mio’. En dan ligt er opeens een schaap onder zijn wielen.

Jinpa heeft het dier per ongeluk doodgereden en besluit het mee te nemen in zijn vrachtwagen. Even ­later volgt een ontmoeting met een jonge lifter in traditionele kledij. Hij is op pad om zich te wreken op de moordenaar van zijn vader. Tien jaar heeft hij naar hem gezocht, en hij denkt nu te weten waar hij is. De lifter heet ook Jinpa, misschien gaat het verhaal over twee mannen, misschien over twee zielen in één borst.

Zorgen om karma

De Tibetaanse regisseur Pema Tseden, die de Tibetaanse cinema zo’n beetje in zijn eentje draagt en daar al veel lof voor kreeg, laat zien wat voor impact het ongeluk en de toevallige ontmoeting op Jinpa hebben. Het is alsof hij opeens ontwaakt. Jinpa doet onderweg een Tibetaans klooster aan. Hij maakt zich zorgen om zijn karma en vraagt een monnik om voor het dode schaap te bidden. Ook blijft het verhaal van de lifter hem bezighouden. Hij gaat naar hem op zoek. Misschien kan hij de wraakmoord nog verhinderen.

Tseden, die ook een bekende romanschrijver is, trekt een speels verhaal op dat steeds meer meditatieve en mystieke dimensies krijgt en prachtig gefilmd is bovendien, met witte wolkenluchten tot in het oneindige. Van een droogkomische roadmovie zitten we opeens in een zachtmoedige fabel over liefde, dood, verlangen, wraak, spijt en herinnering. Hongkong-maestro Wong Kar-wai zag het talent van de Tibetaanse regisseur al eerder en verbond zich aan Jinpa als producent. De film is als een dans met droom en realiteit, traditie en moderniteit, vertolkt door een Tibetaanse acteur en dichter die niet geheel toevallig ook Jinpa heet.

Compassie tonen voor iedereen

Zelden handelen we in het dagelijks leven vanuit compassie en begrip, stelt de Tibetaan Thupten Jinpa, voormalig monnik en dertig jaar lang de vaste vertaler van de Dalai Lama, in zijn nieuwste boek. En dat terwijl iedereen er volgens hem toe in staat is.