Interview Jildou van der Bijl

Jildou van der Bijl gaat Net5 injecteren met een shot Linda

Jildou van der Bijl Beeld Marc de Groot

Jildou van der Bijl was jaren hoofdredacteur van het tijdschrift Linda en maakte met Linda de Mol een hit van de glossy. Nu wil het duo Net5 injecteren met een ‘shot’ Linda. ‘Vrouwentelevisie gaat echt niet alleen over lippenstift en baby’s.’

Wat is dat, vrouwentelevisie?

“Goh, dat vind ik een lastige vraag. Wij willen programma’s maken waarbij vrouwen zich thuis voelen. Onze producties voor Net5 moeten uitgesproken en urgent zijn, programma’s waarvoor je de zender opzoekt. De vrouwelijke feelgoodzender waarbij je niet hoeft na te denken, is niet meer van deze tijd.

“Specifieke vrouwenprogramma’s? Vrouwen zijn ook gewoon mensen, je kunt niet zeggen: dit is wat vrouwen willen zien. Wij gaan met een vrouwelijke blik televisie maken. Vrouwen zijn op zoek naar herkenbare verhalen, die hen het gevoel geven dat ze niet ­alleen zijn, dat er meer mensen zijn zoals zij. We letten extra op de persoonlijke en menselijke kant, Nederlandse programma’s met een ‘shot’ Linda. Het is natuurlijk prima als daar ook mannen naar kijken.”

Bent u niet bang voor clichés?

“Als je programma’s maakt voor een grote groep mensen, ontkom je niet aan generalisaties. Dat is lastig, maar ook leuk. Programma’s voor vrouwen gaan echt niet alleen over lippenstift en baby’s. Ik ben dol op clichés, maar dan vooral om mee te spelen.”

Ook TLC noemt zich een ­vrouwenzender. Gaan jullie ­vergelijkbare ­programma’s maken?

“TLC heeft vooral Amerikaanse programma’s, die ver van ons afstaan, waarin we onszelf niet herkennen, omdat ze over anderen gaan. Dat is leuk, mensen willen zich graag verwonderen en denken: wauw, dat kan ook nog. Dat is niet het soort televisie dat wij willen maken. Net5 gaat over ons, over vrouwen die wij kennen. Je ontkomt er bij programma’s voor een grote doelgroep niet aan dat je soms in hokjes denkt. Maar vrouwen laten zich niet graag in hokjes duwen, ze rennen er dan direct weer uit. Toch zijn vrouwen wel degelijk anders dan mannen. Bij de koffieautomaat op de redactie van Linda. gaat het over ­andere dingen dan in een typisch mannenbedrijf.”

Jullie gaan ook een talkshow voor vrouwen maken. Eerdere pogingen daartoe flopten. Lukt het nu wel?

“Ik kan niet voorspellen of onze vrouwentalkshow een succes wordt, maar als je het niet probeert, wordt het ­zeker niets. We willen wel leren van dingen die eerder niet goed gingen. Vrouwen hebben vaak moeite om zich uit te spreken. Ze hebben meer te verliezen en worden vaak ook harder aan­gepakt op sociale media dan mannen. Wij willen in onze talkshow een veilige, leuke en humorvolle omgeving scheppen, waar vrouwen zich wel durven uit te spreken. En waar we direct kunnen relativeren, waar ruimte is voor zelfspot. Vrouwen moeten zich gesteund voelen en ook hier het idee hebben: je doet het niet alleen. We willen echt zoeken naar een soort ­sisterhood.”

Lees ook: 

Broer en zus De Mol kopen mediamerk Linda

Na Linda de Mol zelf, verhuist nu ook maandblad Linda naar het concern van haar broer. 

Wie Linda kent, kent de samenleving

Wie Nederland echt wil leren kennen, moet het blad Linda openslaan, ontdekte historicus en journalist Chris van der Heijden tot zijn schrik.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden