Jeugdige oma Candi Staton is vedette van Broadway-allure

Ook al loopt ze tegen de zeventig, ze bezit het jeugdig elan van een gretige nieuwkomer. Daarmee veroverde de Amerikaanse zangeres Candi Staton zaterdag het Melkweg-publiek tijdens een concert waarin een halve eeuw zwarte muziekhistorie passeerde.

Met een roerig leven achter de rug, beleeft Staton een terechte comeback. Ondanks haar doorleefde, 24-karaats stem die aan Aretha Franklin en Tina Turner herinnert, vertoefde zij altijd in hun schaduw.

Acht jaar oud zong ze al in een gospeltrio, nadien ging ze met Mahalia Jackson op toernee. Als zovelen bekeerde Staton zich in de jaren zestig tot de soulmuziek. Dertien hits en twee Grammy-nominaties later maakt ze furore met discohits als ’Young hearts run free’, daarna raakte ze aan de drank en in vergetelheid. Een dominante vader en een serie gebroken huwelijken, onder anderen met soulzanger Clarence Carter, completeren het verhaal. Totdat Candi Staton in 2006 als een zwarte diamant wordt opgegraven door het Britse platenlabel Honest Jons.

Deze heruitgave van haar legendarische opnames in de Muscle Shoals studios, thuishaven van onder anderen Aretha Franklin en Wilson Pickett, sluit aan op de hedendaagse soul-revival waarin Amy Winehouse schittert. Sindsdien is Candi Staton weer hot, zodat Groove Armada en Will Oldham bijdroegen aan haar nieuwste album ’Who’s hurting now?’ Die pijn vertaalde ze op het Melkweg-podium in rauw gezongen tragiekmuziek waarin altijd een dosis hoop, ontleend aan de kerk, doorsijpelde.

’Laten we terug gaan naar mijn Baptist Church in Alabama’ riep ze waarop direct een uitgelaten gospeldienst rond ’You gotta love’ uitbarstte. Haar strak spelende kwintet, met excellerende gitarist en onvermoeibare blazers, legde een warme gloed over alle hits welke Staton al zingzeggend met elkaar verbond. Daarbij puttend uit eigen ervaring die ze lichtvoetig koppelde aan een halve eeuw zwarte bewustwording, inclusief het ’Yes we can’ van Obama.

Niet alleen was het een memorabele avond met een vedette van Broadway-allure. Het was ook het voorlopig sluitstuk van een ongeplande serie concerten waarin de grootmoeders van de r & b-generatie in korte tijd ons land aandeden. Op Tina Turner na stonden Bettye Lavette, Mavis Staples, Chaka Khan, Marlena Shaw en Candi Staton allemaal verstopt in het clubcircuit. Op het komende Pinkpop (40 jaar!) had op zijn minst een van hen niet mogen ontbreken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden