Zelfgemaakt

Jelske Peterson en Jarah Stoop geven tweedehands sneakers een nieuw leven

Met hun schoenenmerk Peterson+Stoop veroveren Jelske Peterson en Jarah Stoop de wereld en vooral Japan.

Jelske Peterson is samen met Jarah Stoop eigenaar van een kleine schoenenfabriek: “Dit is de schuurbandmachine, dit de aflapper, dat de doornaaier en dat is de zolenpers.” De zolenpers werkt als een soort luchtkussen, aldus Peterson. “Hij blaast helemaal op en zo wordt de zool tegen de onderkant geperst. De aflapper naait de zolen, de doornaaier naait de zolen van binnenuit.” Aan een tafel in het midden van de ruimte zitten twee stagiairs veters van leer te rijgen voor de vermaakte sneakers.

Het concept is simpel, aldus Peterson. In haar handen heeft ze een witte tweedehands Nike Air Force 1 schoen. Straks wordt hij vermaakt en krijgt hij een a-symmetrische zool en een ‘wavy’ van leer. Ze laat een voorbeeld zien: de uitstraling is meteen anders, vooral een stuk chiquer dan die van de gemiddelde sportschoen. Peterson: “We zaten hier aan deze tafel, ik had mijn oude gympen aan. Plotseling dachten we: zou het niet geweldig zijn als mensen hun oude sneakers naar ons kunnen toesturen voor een nieuwe zool? Mensen hebben vaak een bijzondere band met hun gympen, maar zodra de zool versleten is, kun je er eigenlijk niks meer mee.”

Het duo begon met experimenteren, filmde het proces en zette de video op YouTube. Daarin is te zien hoe Peterson, gehuld in witte jas, een gymschoen te lijf gaat: ze haalt alle stiksels los, om vervolgens de oude zool eraf te trekken. Vervolgens plakt ze er een a-symmetrische zool, inmiddels hun handelsmerk, onder. Het fragment is meer dan 400.000 keer bekeken. Er volgden heftige reacties: “Veel mensen vonden het niet kunnen dat we de Air Force 1, hun favoriete schoen, zo ‘toetakelden’. Toen wisten we: we hebben hier echt iets te pakken. Al vrij snel kwamen er aanvragen binnen van winkels: kunnen we die schoenen bij jullie bestellen?”

Modehuisje

Ruim twee jaar na de bewuste video werkt het duo samen met het merk Timberland en met modeontwerpers als Iris van Herpen en Hardeman. Ook hebben ze onlangs samen een schoen ontworpen met Jeff Staple, dé ‘sneaker- goeroe’ van dit moment. Deze maand wordt de schoen gelanceerd in zijn winkel in New York. Daarnaast leveren Peterson en Stoop hun tweedehands sneaker-ontwerpen aan diverse winkels. Vooral in Japan gaat het goed: “In Japan houden mensen van sneakers, vintage én handgemaakt.”

Peterson en Stoop kennen elkaar van de kunstacademie in Arnhem. Na hun afstuderen deelden ze aanvankelijk eerst alleen een studio, maar al gauw begonnen ze samen te werken. “Jarah maakte tassen en ik hakken. We speelden echt modehuisje. We wilden onze spullen net zo maken als producten die uit de fabriek rollen, dat je haast niet meer ziet dat het handgemaakt is.” Dat is inmiddels wel anders: de nadruk ligt juist op het handgemaakte. Vandaag moeten er zeven paar op transport naar Japan. Over een paar weken volgen er nog 41 paar. Per seizoen maken ze zo’n honderd paar schoenen. Dat is meer dan genoeg, vindt Peterson. “Er moet ook tijd overblijven om met nieuwe dingen te komen. Wij willen vooral laten zien dat je van iets ouds weer iets heel nieuws kunt maken.”

Meer info: petersonstoop.com

In de rubriek Zelfgemaakt vertellen mensen hoe ze van hun ambacht hun beroep gemaakt hebben. Lees andere afleveringen op trouw.nl/zelfgemaakt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden