The Voice of Holland

Jefferson was misschien wel de laatste Voice-kandidaat ooit op tv. ‘Dat heeft ook wel iets legendarisch’

Jefferson Yaw Frempong-Manson (r) auditeerde in het laatste seizoen van The Voice of Holland met een zelf geschreven nummer dat Thomas de Graaf (l) produceerde. Beeld Martijn Gijsbertsen
Jefferson Yaw Frempong-Manson (r) auditeerde in het laatste seizoen van The Voice of Holland met een zelf geschreven nummer dat Thomas de Graaf (l) produceerde.Beeld Martijn Gijsbertsen

Jefferson is een kansrijke kandidaat bij The Voice of Holland 2022. Maar vanwege de MeToo-affaire blijft het programma waarschijnlijk op de plank liggen. ‘Ik voel afschuw van wat er gebeurd is, maar heb er ook wat van geleerd.’

Iris Pronk

Hier staat een potentiële winnaar, dacht de ervaren Voice-kijker thuis. De energieke Jefferson Yaw Frempong-Manson spatte van het podium af bij de Blind Auditions, de eerste ronde van The Voice of Holland. Met een zelfgeschreven nummer, Officer Don't Let Go. Een uitzondering bij deze talentenjacht waarin alle kandidaten covers zingen. Ook de coaches herkenden zijn talent.

Voor de 22-jarige Jefferson (zijn artiestennaam) was de avond van de tv-uitzending - maanden na de opnames - heel feestelijk. “Ik had champagne gekocht, we zaten bij elkaar met wat vrienden”, vertelt hij in zijn Amsterdamse huiskamer. Zijn optreden was de afsluiter, direct erna stroomden de berichtjes binnen. Op Instagram kreeg hij er elke seconde een volger bij.

De pr-medewerker belde: liever even geen interviews

Ook zijn muziekproducent Thomas de Graaf (20) – artiestennaam Faffi – kreeg op die bewuste vrijdagavond 14 januari veel complimentjes via de sociale media. Hij maakte de muziek onder de song en was er tijdens het optreden als supporter bij. “Ik ging met mijn vriendin tv kijken, het was superleuk. Ik had Jeffersons optreden maanden daarvoor in de studio gezien en zag dat het nog steeds heel tof was.”

Bij anderen viel Jefferson eveneens in de smaak, bij de pr van The Voice kwamen na de uitzending allerlei mediaverzoeken voor hem binnen. “Ik dacht: oh cool, er komen interviews!” zegt de muzikant. Maar meteen de volgende ochtend, op zaterdag 15 januari, kwam de koude douche. Jefferson: “Een vriend belde: ‘Jo, heb je het al gelezen? Er is iets heel ergs gebeurd.’ Ik opende mijn WhatsApp en dacht echt: wát?!” Vlak daarna belde de pr-medewerker van The Voice, met de mededeling dat die interviews even niet zo handig waren. “En zo kwamen alle dingen die week te vervallen. Wat natuurlijk heel begrijpelijk is.”

Thomas de Graaf (r): ‘Dit heeft ook wel iets legendarisch’. Beeld Martijn Gijsbertsen
Thomas de Graaf (r): ‘Dit heeft ook wel iets legendarisch’.Beeld Martijn Gijsbertsen

In de dagen na de uitzending ontvouwde zich het schandaal dat haast niemand in Nederland zal zijn ontgaan. Achter de schermen van de populaire talentenjacht heerste een verziekte sfeer, waarin machtige, oudere mannen het gemunt hadden op jonge vrouwelijke kandidaten. De beschuldigingen variëren van seksueel grensoverschrijdend gedrag tot aanranding en verkrachting.

Kansen lijken verkeken

“Super heftig”, zegt Jefferson, die zelf ‘simpelweg niets’ heeft gemerkt van seksuele intimidatie of onveiligheid in de Voice-studio's. Zijn coach is Glennis Grace, over wie hij heel tevreden is, ze steunt hem ook in deze dagen als een ‘grote zuster’. Met de slachtoffers leeft hij mee: “Ik hoop gewoon dat iedereen die getroffen is door deze situatie zo goed mogelijk op zijn pootjes terechtkomt”.

De jonge muzikanten beklagen zich dus niet, ze zijn bescheiden en goedlachs, ze hebben de consequenties van de affaire voor henzelf al geaccepteerd. Die consequenties zijn evengoed best zuur: de kans dat deze editie van The Voice of Holland ooit nog wordt uitgezonden is nihil. De twee afleveringen die al geweest waren, zijn van internet en alle streamingsdiensten verwijderd. “Dan was jij dus de allerlaatste Voice-kandidaat die ooit op tv te zien was”, zegt De Graaf tegen Jefferson. “Dat heeft ook wel iets legendarisch.”

Hoever hij in de show gekomen is, en hoeveel rondes er al waren opgenomen, vertelt Jefferson liever niet, omdat hij niet weet of de zwijgplicht uit zijn contract nog geldt. “Maar ik kan wel zeggen dat het voor mij niet klaar was.” Zijn kansen op een optreden in de veelbekeken finalerondes lijken nu in elk geval verkeken.

Snikjes, randjes en rifjes

The Voice of Holland geldt als springplank voor jong muzikaal talent. Zeker voor winnaars kan de talentenjacht een carrièreboost zijn. Zo verdedigde OG3NE Nederland op het Eurovisiesongfestival, en is Maan inmiddels een veelgevraagde top 40-artiest.

Toch had Jefferson er zelf nooit aan gedacht om mee te doen: “Ik was al best wel lekker bezig met mijn eigen ding. Van een investeerder heb ik geld gekregen om een track te maken met hitpotentie. Samen met Thomas werkte ik aan nummers. Ik ben dit najaar ook begonnen aan het eerste jaar van de toneelschool en de kleinkunstacademie en ik heb al wat dingen voor Disney Channel en film gedaan. Mijn droom voor later is: ’s zomers op tournee als muzikant, ’s winters een film opnemen.”

Maar toen kwam hij bij toeval zangeres en Voice-coach Anouk tegen. Zomaar in het wild, ze bleek bij hem in de buurt te wonen. “Ik zat buiten op een bankje te repeteren met een vriend en Anouk kwam aanlopen. Ik vroeg: mag ik een paar nummers voor je spelen. Dat mocht en ze vond het mooi. Ik was blij, want ik heb kleine snikjes, randjes en rifjes in mijn stem, en ik dacht dat ze dat misschien niet tof zou vinden.” Maar Anouk was zo van zijn muziek gecharmeerd dat ze zijn telefoonnummer doorgaf aan een producent van The Voice.

Jefferson: ‘Het was voor mij ook een hele goede les om te zien hoe de media werken’. Beeld Martijn Gijsbertsen
Jefferson: ‘Het was voor mij ook een hele goede les om te zien hoe de media werken’.Beeld Martijn Gijsbertsen

“Zij zei: doe mee, het is heel erg slim als je publiek wilt opbouwen. En dat is wat wij willen: geld maken met muziek, ervan kunnen leven.” Thomas: “Op diezelfde dag dat jij voor Anouk speelde, gingen wij de vocals van Officer Don’t Let Go opnemen.” Jefferson: “Een paar dagen later stond ik bij The Voice te verdedigen dat ik met dát nummer wilde meedoen, en niet met een cover. Vlak daarna moest ik in één weekend tijd een videoclip maken, om een of andere grote baas te overtuigen.”

Supervette visuals

Dat ligt nu allemaal achter hen. Net als de repetities en alle tijd en energie – Voice-kandidaten moeten hard werken voor hun droom. Dat was extra pittig omdat Jefferson ook in het propedeusejaar van zijn opleiding zit.

Afgelopen maandag mocht hij live optreden in het radioprogramma van Giel Beelen – dat dan weer wél. “We willen gewoon door met onze muzikale carrière.” De volgende nummers zijn alweer in de maak, als het even kan komen er ook nog ‘supervette visuals’.

En dat Voice-avontuur, dat op zo'n abrupte wijze eindigde? “Het is zoals het is”, zegt Jefferson. “Het was voor mij ook een hele goede les om te zien hoe de media werken. Het is goed dat deze #MeToo onder de aandacht komt, dat moet ook. Maar de media zijn ook een ongeremd en ongetemd beest, ze kunnen zich op je storten, ze kunnen voor je werken, maar ook tegen je, zeker als je een bekende artiest bent. Je moet op je hoede zijn.”

Ervaart hij deze Voice-affaire dan als een soort mediatraining? Jefferson schiet in de lach. “Nou nee, dat nou ook weer niet. Maar ik heb als mens wel de instelling om het beste uit de situatie halen. Ik voel afschuw over wat er gebeurd is, maar heb er ook wat van geleerd.”

Lees ook:

Achter de schermen zou Ali B zijn grimmige kant tonen

Twee aangiftes, waarvan een voor verkrachting, plus meer shockerende verhalen: de aantijgingen in het programma Boos staan in schril contrast met Ali B’s reputatie als vrolijke artiest en coach. Maar dat hij een grimmige kant heeft, was wel bekend.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden