RecensieThriller

Je weet dat het niet kan, maar je gaat er toch in geloven

Thomas Olde Heuvelt levert met Orakel opnieuw een spannend avontuur af waarin heden en verleden door elkaar lopen.

Het had een gewone oersaaie schooldag moeten worden voor de dertienjarige Luca en zijn vriendinnetje Emma. Als ze niet op weg naar school in de duinen bij Noordwijk het schip hadden zien liggen. Er staat een luikje open van het schip dat lijkt weggevaren uit een scène van Pirates of the Caribbean. School wordt vergeten en Emma klimt door het luik naar binnen. Ze komt niet terug. Twee oudere jongens van school komen langs en gaan ook naar binnen. Luca belt zijn vader. Tegen de tijd dat duidelijk is dat niemand meer uit het schip komt, zijn ook zijn vader en vijf agenten verdwenen.

Thomas Olde Heuvelt Beeld ANP
Thomas Olde HeuveltBeeld ANP

Wat doet de overheid als er iets compleet onbegrijpelijks gebeurt, iets bovennatuurlijks? Uiteraard probeert ze het verborgen te houden uit angst dat onder het publiek paniek uit zal breken. In een interview vertelde Thomas Olde Heuvelt dat hij de lezers graag uitdaagt iets te lezen waarvan ze weten dat het niet kan, maar waar ze toch in gaan geloven. En dat doet hij goed en met humor. De lezer staan in Orakel aantrekkelijke helden en een bijzondere leeservaring te wachten in een wereld waar heden en verleden door elkaar lopen. Op zijn website licht Olde Heuvelt scènes toe met animaties, ondermeer van het booreiland waarop een belangrijk deel van het verhaal zich afspeelt. Dit boek zul je niet snel vergeten.

Thomas Olde Heuvelt
Orakel
De Boekerij; 456 blz. €20,99