CD Recensie Klassiek

Je voelt de grandeur op ‘An English Coronation’

An English Coronation 1902-1953, Paul McCreesh

Klassiek
Paul McCreesh | ‘An English Coronation’ 1902-1953 (Signum)
★★★★★

Tradities. Als er één land is waar die met liefde en zorg in ere worden gehouden is het Groot-Brittannië wel. Neem nou de kroning van Britse monarchen in Westminster Abbey. Elk detail van zo’n viering ligt vast in dikke draaiboeken. En bij elke kroning worden nieuwe ceremoniële composities geschreven door componisten die in die bepaalde periode in zwang waren. Als die muziekstukken succesvol waren, werden ze aan de draaiboeken toegevoegd om bij een volgende kroning weer op te duiken. 

Aan de ceremonie kleeft zodoende steeds meer staatsiemuziek, een beetje zoals met een uniform van een hooggeplaatste militair waarop steeds meer versierselen en onderscheidingen worden gespeld. Pomp and circumstance noemen de Britten dat: pracht en praal.

In de eerste helft van de 20ste eeuw waren de Britten getuige van maar liefst vier kroningen: die van Edward VII (1902), George V (1911), George VI (1937) en Elizabeth II (1953). Queen Elizabeth II zit nu al meer dan 65 jaar op de troon, langer dus dan Queen Victoria die van 1837 tot haar dood in 1901 het grote Britse rijk regeerde. 

Een goed moment

Na Victoria’s lange regeerperiode waren er dus vier kroningen, waarna het met Elizabeths troonsbestijging weer heel rustig werd. Maar het einde van haar koningschap kan niet meer veraf zijn, en dus komt ‘An English Coronation 1902-1953’ van Paul McCreesh op een goed moment. Ook al is het misschien de goden verzoeken.

McCreesh heeft wat met het reconstrueren van feestelijke ceremonies. Zijn eerste grote succes op cd met zijn Gabrieli Consort & Players was ‘A Venetian Coronation 1595’, een reconstructie van de plechtige installatie van doge Marino Grimani in 16de-eeuws Venetië. Twintig jaar, en veel ontwikkelingen op het gebied van uitvoeringspraktijk later, maakte McCreesh er een nieuwe versie van, die al even succesvol was.

McCreesh maakte niet een reconstructie van één specifieke kroning, maar voegde er vier bij elkaar en koos daaruit de voor hem meest relevante muziek. De muziek plaatste hij in de vastliggende liturgie. Let wel op bij deze dubbel-cd, er staat ook een hoop gesproken tekst op. Plechtige en religieuze tekst die wel prachtig wordt uitgesproken, maar je moet ervan houden.

Bijna een echte kroning

Zo’n driehonderd koorzangers, verzameld uit het hele land, voegen zich bij de zangers van het Gabrieli Consort, terwijl de Gabrieli Players versterkt worden door verschillende brassbands. Een en ander werd opgenomen in Ely Cathedral ten noordoosten van Londen. 

Natuurlijk horen we Händels ‘Zadok the Priest’, geschreven voor George II en sindsdien op elke kroning te horen geweest. Er is veel muziek van Elgar (diens eerste ‘Pomp and Circumstance’-mars, die met de ‘Land of Hope and Glory’-melodie), Walton (het prachtige ‘Coronation Te Deum’ en de kroningsmars ‘Crown Imperial’). 

Je voelt de grandeur op deze cd, een beetje alsof het de live-opname is van een echte kroning. Mooist en indrukwekkendst van al is misschien wel Parry’s psalm ‘I Was Glad’ (Laetatus sum) met bijbehorende fanfare. Tussen de coupletten door schreeuwen de koorzangers ‘Vivat Regina decora!’ en ‘Vivat Rex nobilis!’ En ‘vivat’ dan natuurlijk op z’n Engels uitgesproken. Tradities.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden