Soap & Co

‘Je moet niets aan het toeval overlaten bij liefdesscènes, dat is levensgevaarlijk’

Scène uit de Netflix-serie ‘Sex Education’. Beeld netflix

Hoe film je liefdesscènes in tijden van #MeToo? ‘Het is net als met stunts, die moet je ook goed voorbereiden. Anders zijn ze levensgevaarlijk.’

Daar zit je dan met het hele gezin op de bank – wokkels en leverworst binnen handbereik – te kijken naar je favoriete serie. En dan, totaal onaangekondigd, knettert een heftige liefdesscène uit de beeldbuis. 

Het overkwam de kijkertjes van de brave BBC vorig weekend. Ze hadden ingeschakeld voor het kostuumdrama ‘Gentleman Jack’ (hier te zien bij Ziggo), waarin hoofdrolspeelster Suranne Jones pardoes met een andere vrouw tussen de lakens belandde. Voor alle duidelijkheid: Gentleman Jack gaat over een vrouw, volgens de Britten zelfs de ‘eerste moderne lesbienne’. Rode koontjes in menig Britse huiskamer en de telefonistes van de BBC hadden er hun handen vol aan. 

Scoren

Als het al ongemakkelijk is voor sommige kijkers, hoe zou het dan voor de actrices in kwestie zijn? Tja, ze ontkomen er niet aan, want iedere serie die een beetje wil scoren, zit vol met bloot en seks – ook in het succes van ‘Game of Thrones’ speelde dat element bepaald geen onbelangrijke rol. Maar in tijden van #MeToo en Time’s Up kun je natuurlijk niet meer, à la ‘Turks Fruit’, een beetje vrij aan het filmen slaan. Voor je het weet, raak je een collega net verkeerd aan en heb je een aanklacht aan je broek. 

Om dat te voorkomen, is de intimiteitscoördinator geïntroduceerd. Gentleman Jack was de eerste serie van de BBC, waarbij zo’n deskundige werd ingeschakeld: Ita O’Brien, een pionier op het vlak van de gesimuleerde liefde en lust.

“We weten allemaal dat wat we in films en series zien, niet echt is”, zegt Ita. “Niemand denkt dat acteurs in een vechtscène elkaar ook werkelijk verrot willen slaan. Maar lange tijd is gedacht, zelfs in de filmindustrie, dat liefdesscènes een uitzondering waren. Acteurs en regisseurs meenden dat er in het echte leven ook enige chemie tussen de acteurs moest zijn om het op het scherm overtuigend te laten lijken.” Dat is nonsens, vindt Ita al heel lang, maar nu wordt er ook naar haar geluisterd. “We doen alsof, en dat doen we op zo’n manier, dat het net echt lijkt.”

Wie raakt wat aan?

In het verleden stelden grote sterren ook al contracten op, waarin vooraf werd afgesproken hoeveel bloot er te zien mocht zijn, maar Ita gaat nog een stapje verder. Iedere beweging wordt vooraf besproken en goedgekeurd door de betrokken acteurs. “We oefenen altijd met de kleren aan en nemen stap voor stap de scène door. Zien we een blote bil of alleen een kledingstuk dat van een schouder glijdt? Wie raakt wat op welk moment aan?” 

Dat Ita een achtergrond heeft in de danswereld komt goed uit, want er wordt eigenlijk een choreografie gemaakt. En het gaat niet alleen om scènes waarbij de kleren uit gaan. “Een kus is eigenlijk veel ingewikkelder”, zegt Ita. “Die kun je namelijk niet simuleren.” Daarom wordt er eindeloos overlegd. “We benoemen alles, op een respectvolle manier.” 

Anders dan je misschien zou verwachten in het vrijgevochten artiestenwereldje, zegt Ita, maakt het praten over namaakseks iedereen giechelig. Dus werd er in het verleden vaak zonder overleg geïmproviseerd. “Dat kan niet meer. Je moet het vergelijken met gevaarlijke stunts, of vechtscènes. Daarbij wordt ook niets aan het toeval overgelaten, omdat dat levensgevaarlijk zou zijn.”

Blijkbaar werkt Ita’s aanpak. Ze begeleidt ook de jonge acteurs in de Netflix-serie ‘Sex Education’. En die vinden, zo vertelden ze aan de website Pop Sugar, juist de intieme scènes het leukst om te doen. Klinkt bijna als iets wat we in het dagelijks leven ook wel kunnen gebruiken, zo’n intimiteitscoördinator.

In Soap & co bespiegelt Harmen van Dijk wekelijks op de levens van beroemde mensen in Nederland en ver daarbuiten. Lees op trouw.nl/soapenco zijn artikelen terug.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden