RecensieCabaret

Jan Beuving verenigt het religieuze en het seculiere in een mooi uitgebalanceerde show

Jan Beuving speelt ‘Restante’, zijn derde cabaretsolo. Beeld Anne Reitsma
Jan Beuving speelt ‘Restante’, zijn derde cabaretsolo.Beeld Anne Reitsma

Restante
Jan Beuving
Gezien: Podium Hoge Woerd, De Meern, 15 september 2022
★★★★★

Ivo Nieuwenhuis

Een cabaretprogramma van Jan Beuving (39) zit vol met zinnen die nog lang bijblijven. “Als Jamal de bal had, kwam ’t goed”, is er zo een. Het vormt de refreinregel van een lied waarin Beuving de herinnering aan het voetballen in zijn jeugd mooi vervlecht met wat uiteindelijk het hoofdthema van de voorstelling blijkt te zijn: zijn verhouding tot het christelijk geloof.

Met dat thema toont Beuving zich opnieuw een van de meest oorspronkelijke en spannende stemmen binnen het hedendaags cabaret. Het zinnetje over Jamal gaat over het vertrouwen in iets wat buiten jezelf staat, je lot in iemand anders’ handen leggen.

Het is een behoefte die velen zullen herkennen. Zo maakt Beuving zijn overwegend seculiere publiek op een slimme manier deelgenoot van een positie die op het eerste oog misschien vooral weerstand oproept.

In zijn bubbel is gelovig zijn verdacht

Die weerstand heeft Beuving zelf in elk geval ervaren toen hij als christelijk opgevoede jongen uit de Biblebelt wiskunde ging studeren in Utrecht. In zijn linkse hoogopgeleide bubbel is gelovig zijn nog altijd verdacht. Maar Beuving wil het religieuze en het seculiere juist graag verenigen, en slaagt daar in zijn nieuwe show Restante verrassend goed in.

Restante is de derde cabaretsolo van Beuving, die met name als tekstdichter in hoog aanzien staat. Meermaals won hij de Annie M.G. Schmidtprijs voor het beste theaterlied. In deze voorstelling leren we dat Beuvings grote talent voor het schrijven van liedjes waarschijnlijk een direct voortvloeisel is uit zijn christelijke jeugd. Hij bekent dat zijn liefde voor het rijmen begon bij het Liedboek voor de Kerken.

Rijmen op het woord ‘staartdeling’

Ook ditmaal druipt die liefde er weer flink vanaf. Naast het nummer Jamal, bevat Restante onder meer liedjes over de voordelen van blind zijn (Striep) en een jong gezin dat met ziekte kampt (Zaterdagochtend). Tevens laat Beuving het publiek in een hilarische meezinger eindeloos rijmen op het woord ‘staartdeling’ – het blijft een wiskundige. De cabaretier wordt daarbij fraai begeleid op de piano door Tom Dicke, die ook alle composities schreef.

De combinatie van een originele rode draad en een hecht gestructureerd programma maakt Restante tot een uitstekende cabaretvoorstelling, ambachtelijk in de goede zin van het woord. De subtiele balans die Beuving weet te creëren tussen ontroerende en grappige momenten, en tussen het gesproken en gezongen woord, is puur vakwerk.

“Bidden is je gedachtes ordenen” is nog zo’n pakkend zinnetje waar dominee Beuving zijn gemeente mee naar huis stuurt, na een avond die zowel hoofd als hart met veel scherpzinnigheid beroert.

Tour t/m april 2023. Zie ook www.janbeuving.nl

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden