RECENSIE

Jan Beuving, een wiskundige naar wie je blijft luisteren

Wiskundige Jan Beuving amuseert en ontroert. Beeld Jaap Reedijk

Cabaret
Rotatie
Jan Beuving
regie: Geert Lageveen
★★★★☆

Na de voorstelling van Jan Beuving, een wiskundige die switchte naar cabaret, kan het vooroordeel de prullenbak in, dat wiskundigen alleen maar in hun hoofd zitten, ver weg van hun gevoel. Beuving amuseert én ontroert.

Algebralied

Net als in zijn vorige programma’s komt wiskunde wel regelmatig voorbij. Soms letterlijk als thema, zoals in een vrolijk lied over algebra. Maar vaker is het zijn analytische blik op de wereld waarmee hij verwondert en zijn publiek aan het denken zet. Zijn wiskundige gedachten zijn existentieel en dus voor iedereen interessant. Ze gaan over of je altijd een duidelijke grens kunt trekken, zoals tussen de Randstad en de provincie. En als dat niet heel helder kan – want: verschilt het ene grassprietje zodanig van het andere dat er ergens sprake is van een grens? – bestaat die grens dan wel? Waar ligt de grens van wat je verzinnen mag? Hoe lang geleden kan ‘laatst’ nog zijn? Heerlijke vragen en gedachtenkronkels waardoor alfa’s en bèta’s aan zijn lippen hangen.

Beuving wisselt teksten en liedjes af, waarbij de laatste zijn geschreven in de school van Drs. P., Theo Nijland en Kees Torn. Het zijn vakkundig in elkaar gepuzzelde teksten vol fantasievolle rijm en binnenrijm, zonder dat ze gekunsteld aanvoelen. Pareltjes die vaak ook heel kwetsbaar zijn. Zoals een lied over iemand die op de rand van een ravijn staat op het punt om te springen, dat Beuving met zijn warme stem heel breekbaar en geloofwaardig zingt. Of een lied over zijn perfecte imperfecte dochter en een nummer over een schijnbaar nuchtere boer met een ontwapenende intuïtie.

De liedjes daarnaast over ontlasting of ov-etiquette raken emotioneel minder. Maar ze zijn soms wel fijn voor de nodige lucht. Sterk over de hele linie zijn de composities van pianist Tom Dicke. Mooie, warme melodieën, met verrassende muzikale wendingen binnen de nummers en rijke arrangementen.

Degelijke teksten en de zorgvuldig passende, soms dromerige muziek vormen een mooi huwelijk. Je voelt dat de voorstelling met liefde en toewijding gemaakt is, waardoor de inhoud je niet onberoerd kan laten. Soms staat Beuving wat onbeholpen op het toneel, met zijn slungelige armen langs zijn lijf. Dan weer glimt hij als een blij ei, maar altijd is hij puur, oprecht en zonder fratsen. Een man naar wie je lang wilt blijven luisteren.

Te zien tot en met  23 februari 2019Meer info: www.janbeuving.nl 

Elke week nieuwe voorstellingen, besproken door onze recensenten. U leest ze hier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden