Italiaanse topkunst naar Rijksmuseum Twenthe

Moroni, 'De magistraat', 1560Beeld TR Beeld

Musea in de regio doen niet meer onder voor de 'grote jongens' in de Randstad. Of overtroeven die zelfs. Voor buitenlandse musea maakt het niet uit dat het Rijksmuseum Twente niet in de Randstad staat.

Drie jaar geleden leek Rijksmuseum Twenthe ten dode opgeschreven. Nu heeft het Enschedese museum met Turner en Gainsborough de ene toptentoonstelling na de andere. En over een jaar volgt een nog veel grotere klapper: dan komen Rafaël, Titiaan, Bellini, Campi, Tintoretto en vele andere grootmeesters van de Italiaanse renaissance naar Twente.

Meer dan veertig topstukken uit de Pinacoteca Tosio Martinengo in Brescia zijn vanaf 12 februari 2017 te zien op de tentoonstelling 'Cinquecento'. Ook komen er schilderijen uit diverse andere Italiaanse collecties, waaronder uit het Palazzo Pitti in Florence.

Het is de eerste keer dat in Nederland zo'n uitgebreid overzicht uit het hart van de Italiaanse renaissance te zien zal zijn. Voordat de schilderijen hier arriveren doen ze de nationale musea van Polen (Warschau) en Finland (Helsinki) aan. Het museum in Brescia is gesloten vanwege een verbouwing en laat daarom bij hoge uitzondering de topstukken reizen. Ze worden zelden of nooit uitgeleend.

"Het is geweldig dat wij deze onvoorstelbaar mooie schilderijen mogen tonen", zegt directeur Arnoud Odding van Rijksmuseum Twenthe. "Ik kijk nu al uit naar de komst van Rafaëls 'Zegenende Christus', het absolute topstuk. Dat wordt het beeldmerk van de expositie."

Campi, 'Portret van een heer in het zwart', ca. 1530Beeld TR Beeld

Hoe kreeg een relatief klein museum dit voor elkaar?
Odding: "Via het netwerk van onze conservator Paul Knolle. Hij hoorde dat er kansen waren in Brescia omdat het museum tijdelijk dicht ging. We hebben contact gezocht en het klikte. Voor de Italianen doet het er niet toe dat ons museum in Twente staat. Ze kijken in de eerste plaats naar onze reputatie.

Dat we een nationaal museum zijn, helpt ook mee. En de tentoonstelling past hier goed. Drie jaar geleden hadden we een expositie over de Vlaamse primitieven, toen met meesterwerken uit het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Brussel. Cinquecento kun je als de Italiaanse pendant zien van de Vlaamse primitieven."

Musea in de regio doen niet meer onder voor de 'grote jongens' in de Randstad. Of overtroeven die zelfs. Denk aan Jeroen Bosch in het Noordbrabants Museum, Grayson Perry in het Bonnefantenmuseum in Maastricht, Turner in De Fundatie in Zwolle en in Twente. Hoe verklaart u dat succes?

"Ach, wat is regionaal? Het Louvre is in zekere zin ook een regionaal museum. Het denken in regio's is een verouderd begrip aan het worden, nu door de globalisering iedereen toegang heeft tot de hele wereld.

"Wij merken dat we internationaal vaak veel gemakkelijker tot samenwerking komen met een museum, zoals recent nog met Tate in Londen, dan nationaal. Hier wordt nog altijd sterk vanuit Amsterdam gedacht. Twente heeft in Nederland een andere betekenis dan in het buitenland. Daar ziet men dat we gewoon een goed museum zijn. De directeur van het museum in Brescia was hier op bezoek en erg enthousiast over wat we doen."

Het wordt vast een kostbare tentoonstelling, alleen al vanwege de verzekeringsgelden. Is de financiering al rond?
"Het vergt inderdaad een flinke investering, maar we hebben afgesproken met de Italianen daar verder niets over te zeggen. We hebben voldoende financiers."

Het beeldmerk van de expositie: Rafaël, 'Zegenende Christus', 32 x 25 cm, 1505, collectie Pinacoteca Tosio Martinengo, Brescia.Beeld Trouw

U was net benoemd tot directeur, toen de rijkssubsidie dreigde weg te vallen. Door een sterke lobby vanuit de regio werd het museum gered. Hoe hebben de bezoekcijfers zich sindsdien ontwikkeld?
"Drie jaar geleden zaten we nog op 47.000. Daarna sprongen we naar 80.000 en vorig jaar waren dat er al 120.000. We zijn duidelijk naar een andere categorie gegroeid."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden