null Beeld
Beeld

ReceptJanine en Annemieke Jansen

Italiaanse spinazieballen zijn ook gewoon lékker

Janine kookt mediterraan, zus en cardioloog Annemieke controleert of alles door de gezondheidsbeugel kan.

In onze jeugd (nog niet zo heel lang geleden, hoor) aten we ’s avonds klassieke Nederlandse kost: aardappelen, groente en vlees. Onze vader was huisarts in een klein kerkdorp in Twente en kreeg van al zijn dankbare patiënten véél groente van het omringende land. Onze ouders, opgegroeid in de oorlog, waren niet van de wegwerpgeneratie, dus kwam al dat groen braaf op tafel, dag in, dag uit.

We aten bijvoorbeeld bonen, bonen en nog eens bonen. En gaar dat ze waren! Nu was onze moeder in allerlei opzichten best wel hip, hoor, en bijna overal voor in. Toen oerb(r)oer Maarten vegetariër werd, gooide ze ons aller eetpatroon rücksichtslos om.

Moeilijk voor te stellen, trouwens, onze broer als vegetariër. Al heel wat jaren fokt hij kwaliteitsvee, met als gevolg dat zijn vier koters van nog geen vier nu al op hun bord lamsvlees van een varken kunnen onderscheiden.

Geen warme gevoelens

Maar goed, denkend aan ons groenteverleden krijgen we bepaald geen warme gevoelens. Onze relatie met eetbare vegetatie veranderde toen Janine op een dag als arme kunstacademiestudent stage begon te lopen in Florence. Ze leefde daar op koude spinazieballen. Dat klinkt niet bepaald om over naar huis te schrijven, maar zij deed dat wel. Lekker dat ze waren! Wat doen de Italianen namelijk? Die bákken de groente, en wel met veel knoflook, waarna ze er ook nog eens olijfolie overheen sprenkelen. Dat is niet alleen megagezond, maar ook mega­lekker.

Groentes staan al hoog op de gezondheidsladder vanwege onder meer – ja ja, daar zijn ze weer – het flinke gehalte aan poly­fenolen. In groentes zitten praktisch geen slechte voedingsstoffen. Ze bevatten wel allemaal verschillende hoeveelheden en soorten polyfenolen, mineralen enzovoort. Daarom is het verstandig (en leuk en lekker) om aller­hande groentes te eten, te variëren. En olijfolie versterkt hun goede eigenschappen.

Het Voedingscentrum adviseert om minimaal 250 gram groente en fruit per dag te eten. De Wereldgezondheidsorganisatie legt de lat nog wat hoger: minimaal 400 gram. Wil je ook maar enigszins in de buurt van dat soort hoeveelheden komen zonder dat het een corvee of zelfs traumatisch wordt, dan is het zaak om ook de groentes zo lekker mogelijk maken.

Dus met het oog op uw en onze gezondheid én uit weemoed en verlangen naar een zonnig Florence, hierbij het recept voor een overheerlijke spinaziebal.

Het recept

• 4 knoflooktenen

• bakolie

• 400 g spinazie

• 100 g ricotta

• zout, peper, nootmuskaat

• een paar blaadjes salie

• olijfolie

Bereiding

Snipper de knoflooktenen en bak ze even aan; ze mogen zeker niet bruin worden. Voeg de goed gewassen en uitgeknepen ­spinazie in delen toe. Als één hand spinazie geslonken is, kan de volgende erbij. Laat het vocht uit de spinazie weglekken via een zeef. Roer de ricotta erdoor. Breng het mengsel op smaak met zout, peper en – bij voorkeur verse – nootmuskaat. Maak er vier ballen van. Bak wat salie krokant en bedek elke bal met een blaadje salie.

Janine en Annemieke Jansen, Joke Boon, Charlotte Kleyn, Natasja Kilerciyan en lezers van Trouw vertellen in deze rubriek verhalen achter het eten, compleet met recept.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden