Israël wint Eurovisie Songfestival

De Israëlische zangeres Netta Barzilai wint dit jaar het Eurovisie Songfestival Beeld AFP

Israël heeft vanavond in Lissabon het Eurovisie Songfestival gewonnen. Na een uitzinnige uitvoering van haar door #MeToo geïnspireerde nummer ‘Toy’, kon de excentrieke zangeres Netta in Lissabon de glazen microfoon in ontvangst nemen, waar het 63ste Eurovisie Songfestival plaatsvond.

Waylon eindigde voor Nederland op een teleurstellende 18de plaats. 

Het was dit jaar een bijzonder spannende editie, uitschieters zaten er niet tussen, en bij het oplezen van de douze points namens de internationale vakjury’s ontvouwde zich een ware nek-aan-nekrace. Maar Israël gold als één van de grote favorieten: voor aanvang van het liedfestijn stond het land tweede in de prognoses van de wedkantoren. 

De Israëlische Netta Barzilai bracht een vreemd doch fruitig dansnummer, dat vooral zal bijblijven om de vreemde kipgeluiden die de Arabisch getinte beats omgeven. Haar kleurrijke verschijning ging er bij het Eurovisie-publiek in als een pastel de nata. Maar vooral de boodschap van het nummer zal de doorslag hebben gegeven. Het nummer had met het refrein – ‘I’m not your toy / you stupid boy’ – een actuele lading. Daarnaast liet Netta trots zien dat iedereen mooi is op zijn eigen manier, waarmee het naadloos aansluit bij de volbloed Eurovisie-klassiekers.

“Dank voor het accepteren van verschillen tussen mensen”, gilde ze in tranen uit nadat duidelijk werd dat ze bovenaan eindigde. “Dank voor het vieren van diversiteit! Ik hou van mijn land!”

Beeld De uitslag van het 63ste Eurovisie Songfestival

Teleurstelling voor Avrotros 

Voor Waylon en de organiserende omroep Avrotros eindigt het vrolijke liedfestijn dan toch in mineur. Toen de zanger vanochtend op de bus stapte richting de Altice Arena, zei hij nog vol overtuiging voor de winst te gaan. Anders zou er in ieder geval een top-5 plek in zitten, zei hij. Voor Waylon, songfestivalroyalty sinds hij in 2014 samen met Ilse DeLange tweede werd in Kopenhagen, is de 18de plek toch beneden zijn stand. Zeker omdat hij vanavond wederom bewees één van de beste zangers van het festival te zijn. 

Zelf reageerde de zanger gelaten, toen hij even na afloop de pers te woord stond. "Ik vind dat we deze plek niet hebben verdiend, maar het is zoals het is. Maar teleurgesteld ben ik zeker niet. Ik ben trots op wat we hebben gedaan, op wat we hebben laten zien." Israël noemde hij een terechte winnaar, maar hij vond het jammer dat er met zo'n lied weinig zal veranderen aan het circus.  

De tekst gaat verder onder de video.

Minder spektakel 

De winst van Israël en het verlies van Waylon illustreerde eens te meer dat het op het songfestival niet alleen om zangkunsten gaat. Ook om hoe de show, om hoe het de huiskamers binnenkomt. Hoewel Waylon het wat spektakel betreft minder concurrentie had dan anders. De 63ste editie van het Eurovisie Songfestival kan, ondanks het winnende nummer, de boeken in als een tamelijk ingetogen editie. Tussen de 26 optredens zaten maar weinig uitzinnige podiumshows, en er was minder kitsch en bombast dan voorgaande jaren. 

Vooraf had de Portugese omroep gezegd met een budget van circa 24 miljoen euro één van de goedkopere edities neer te willen zetten. RTP droeg daarvan 4 miljoen bij, het overige werd opgebracht door de ledenomroepen van de EBU. De RTP zei onder andere te besparen op podiumfoefjes als vlammenwerpers, hoewel de gashendel eventjes vol open ging tijdens de shows van Oekraïne, Hongarije en Cyprus.

Sobral-effect

Het Britse optreden van SuRie werd ontsierd door een hooligan die het podium opstormde, en de microfoon van de zangeres afpakte. Binnen een seconde doken de beveiligers er bovenop, waarna de zangeres sterk doorzong.

Tussen de 26 liedjes zaten verder een hoop frisse, hitgevoelige popnummers. Ook zaten er een paar kleine, gevoelige ballades tussen – zoals de inzendingen van Spanje, Ierland en Litouwen. Noem het het Sobral-effect, naar de winnaar van vorig jaar met zijn zachte, op fado geënte liedje ‘Amar Pelos Dois’.

Nou: deze week schamperde Salvador Sobral in een Portugese krant nog over de muzikale kwaliteit dit jaar. “Mensen dachten dat het zou veranderen nadat ik vorig jaar won, maar dat is niet het geval.” 

Toch maakte hij vanavond zijn opwachting op het podium. De 28-jarige onderging in december een harttransplantatie, en was afwezig bij de repetities, maar vlak voor het oplezen van de vele douze points zong hij zijn winnende nummer in gedragen duet met de Braziliaanse grootheid Caetano Veloso. Het songfestival, dit jaar voor het eerst in Portugal, opende met traditionele fadomuziek, uitgevoerd door de sterren Ana Moura en Mariza.

Ruzie met journalisten 

De Nederlandse bijdrage aan de editie van dit jaar zal vooral herinnerd worden om de ruzie die de eigenzinnige Waylon uitvocht met twee van de grootste kranten van Nederland. De zanger was verbolgen over hoe die kranten zijn voorbereidende repetities hadden neergesabeld. De kritiek richtte zich met name op de dansers die zijn act vergezelden. Waylon weigerde nog langer te praten met het AD en De Telegraaf wegens ‘overdreven zure en vooringenomen verslaggeving’.

“Ik sta ergens voor, ik hou mijn poot stijf. Precies dát zit in die dans”, zei hij eerder deze week in deze krant. Paul Brinks, Waylons manager, riep meegereisde journalisten op een voorbeeld te nemen aan hun buitenlandse collega’s: die zouden zich wél achter hun artiesten scharen.

Lees ook:

Bootvluchtelingen, terreur en #MeToo: hoe de actualiteit de Eurovisie-bubbel binnendringt

Voor politiek geen plek op het Eurovisie Songfestival: zo staat het zelfs in de officiële reglementen van het liedfestijn. Dat dat een wassen neus is, weet natuurlijk iedereen.

Waylon: Hier zit geen ego

Onder de meegereisde pers in Lissabon ging het afgelopen week haast nergens anders over: de persboycot die Waylon tegenover enkele meegereisde journalisten had afgekondigd. Zelf zag hij het probleem niet zo, vertelde hij in deze krant: “Ik kan verschrikkelijk goed tegen kritiek. Al denken veel mensen daar vast anders over.”

Iedereen een outlaw? Nee Waylon, als we met je meezingen, werden alle Menschen juist Brüder

Tv-recensent Renate van der Bas legt uit waarom Waylons Outlaw in ‘Em zorgt voor gevoelens van wederzijdse liefde en verbondenheid.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden