Klassiek & Zo

Is Slobodeniouk chefwaardig voor het Concertgebouworkest?

Dima Slobodeniouk straalt rust en overzicht uit. Beeld Milagro Elstak

Daar was hij dan, de eerste onbekende invaller voor Daniele Gatti. Met Dima Slobodeniouk stond er deze dagen een echte nieuwkomer. Grappig wel, want de Rus zou in april sowieso zijn debuut bij het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO) maken. 

Vanwege de Gatti-chaos kon hij zijn kunsten dus al eerder laten zien. Bovendien mag hij nu ook nog mee op tournee naar Vilnius, Tallinn en Göteborg.

Velen zullen hem beoordeeld hebben op meer dan invalkwaliteiten alleen, want het KCO is immers ook op zoek naar een nieuwe chef-dirigent. Bewonderenswaardig dat Slobodeniouk het Gatti-programma ongewijzigd durfde over te nemen. De composities waren overduidelijk op de talenten van de ontslagen maestro toegesneden. De Rus deed het absoluut niet onaardig. Een prettige dirigent om naar te kijken, rust en overzicht uitstralend, met hele sierlijke en precieze, haast chaillyaanse gebaren. Vaak zie je grootsheid af aan kleine dingen: een minuscule wending van de celli tijdens Strauss' 'Don Juan' bijvoorbeeld. Ogenschijnlijk onbelangrijk, maar zoveel diepte gevend aan de prachtige hobo-solo op dat moment.

Er waren meer van dat soort opveermomenten, details waar iemand als Gatti ook zo in excelleert. Maar de Italiaan zou koortsachtiger te werk zijn gegaan in de Sonate opus 1 van Berg/Verbey, en hij zou de climax in Strauss' 'Tod und Verklärung' al maten eerder in de steigers hebben gezet. Interessante man deze Slobodeniouk, maar of hij kans maakt op het chefschap?

Naast dat zoeken naar een chef heeft het KCO nog het probleem van de opvoeringen bij De Nationale Opera van Debussy's 'Pelléas et Mélisande'. Juridisch ingewikkeld omdat het orkest van de overheid eens in de zoveel tijd in de operabak plaats móet nemen. DNO heeft echter een los, eigen contract met Gatti afgesloten. Het moge duidelijk zijn dat een samenwerking er niet meer in zit, maar wie gaat die contractbreuk betalen?

Schaduw over het orkest

Interessant in dat licht is een ingezonden artikel eerder deze week in NRC Handelsblad. De New Yorkse emeritus hoogleraar economie Melvyn Krauss is een grote donateur van het KCO, en hij pleitte ervoor dat het orkest 'onmiddellijk een adequate en overtuigende uitleg' zou geven over de beschuldigingen tegen Gatti. Als dat niet gebeurt, en dat is hier ook al meerdere malen betoogd, blijft er een 'schaduw over het orkest liggen, met mogelijk schadelijke gevolgen voor het merk KCO'. 

Krauss schreef verder dat hij als geldschieter betrokken is bij uitvoeringen van de tweede akte van Wagners 'Tristan und Isolde' volgend jaar augustus. Gatti zou dirigeren, maar het blijkt nu erg moeilijk om een vervanger op niveau te vinden, omdat - zegt Krauss - collega-dirigenten niet meer naar Amsterdam willen komen vanwege de ruwe behandeling van Gatti zonder verder een overtuigende uitleg. Zo zou Fabio Luisi een verzoek om Gatti te vervangen botweg hebben genegeerd.

Wat nu? Tot nu toe heeft het KCO de Gatti-leemtes opgevuld met trouwe oudgedienden, zoals eredirigent Bernard Haitink. Zouden we het dan toch nog meemaken dat Haitink zijn debuut gaat maken in het Muziektheater aan het Waterlooplein? 'Pelléas' is hem zeer dierbaar en hij heeft er elders lucide uitvoeringen van gedirigeerd. Vraag is alleen of Haitink gezien zijn leeftijd zo'n zware voorbereiding nog wel aankan. Wordt vervolgd.

Peter van der Lint schrijft iedere week met aanstekelijk enthousiasme over de wereld van de klassieke muziek.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden