Is het nieuwe kunstproject van Tinkebell wel kunst?

Kunstenares Tinkebell, ofwel Katinka Simonse, tijdens Art Rotterdam (2014).Beeld anp

Tinkebell noemt de aandacht die ze heeft gegenereerd voor de uitzetting van Feda Amiri onderdeel van een kunstproject. Het moet uitmonden in een film. Maar is dit wel kunst? Trouw vroeg het kenners Rudi Fuchs en Wim van Krimpen.

Rudi Fuchs:
'Het is nog geen kunst als je bij Eva Jinek op de bank zit'

Rudi Fuchs gaat de vraag niet beantwoorden. "Of dit kunst is, weet niemand. Zelfs Tinkebell niet. Een belangrijke voorwaarde is dat de kunstenaar grenzen opzoekt en scherp formuleert. Als dat lukt, is er misschien sprake van kunst."

Rudi Fuchs, kunsthistoricus en voormalig directeur van het Van Abbe Museum, Gemeentemuseum en Stedelijk Museum, vindt het sowieso een voorbarige vraag. "We zitten nog middenin het proces. Wat we wel kunnen zien: er is een laag van de asielzoeker Feda Amiri, die vanwege oorlogsmisdaden wordt weggestuurd. Dat is het politieke aspect. Dan heb je het tragische verhaal van de dochter die haar vader zoekt, een menselijk sprookje. En dan heb je Tinkebell zelf en haar eigen ambitie. Met haar roze bril als een soort masker speelt zij ook een rol. Er zitten dus drie verhaallijnen in dit project, waarvan we nog niet weten hoe het afloopt."

Fuchs plaatst Tinkebell in de stroming die opkwam nadat Joseph Beuys in de jaren zeventig van zijn leven een kunstwerk maakte. 'Jeder Mensch ein Künstler', was zijn veel geciteerde motto. "Maar het is nog geen kunst als je bij Eva Jinek op de bank zit. Het is pas kunst als het iets teweeg brengt, je in de onderbuik raakt of tot tranen toe roert."

Er is één ding dat Fuchs nu al niet aanstaat. "Ze zoekt de publiciteit. Dat vind ik altijd een beetje verdacht. Maak een rel en je hebt publiciteit. Daar heb ik niets mee."

Wim van Krimpen:
'Aandachttrekkerij, geen kunst'

Zo 'sympathiek' vond kunsthandelaar Wim van Krimpen de oproep van Tinkebell om geld te storten voor de reis van Tamana Amiri naar Afghanistan, dat hij 100 euro doneerde. "Het verhaal over dat meisje, op zoek naar haar vader, greep me aan."

Voelt hij zich nu bedrogen? Dat hangt er vanaf, zegt Van Krimpen, die directeur was van de Kunsthal en het Gemeentemuseum Den Haag. Als Tinkebell dit allemaal van meet af aan zelf heeft bedacht en georganiseerd, 'over de rug van de familie Amiri heen', vindt hij het 'bedenkelijk'.

Tinkebell noemt haar zoektocht een kunstproject. Van Krimpen: "Iedereen heeft het recht om iets kunst te noemen. Als ik iets aan de muur hang en zeg dat het kunst is, is het kunst. Het begrip kunst is steeds breder geworden. Daardoor is de discussie over wat wel of geen kunst is, tamelijk oeverloos geworden. Maar zelf vind ik dit project van Tinkebell geen kunst."

Waarom niet? "Sommigen zullen het activistische kunst noemen. Daar heb ik niets mee, dat is kunst maken over de rug van anderen heen. Nee, ik zou dit aandachttrekkerij willen noemen. Dat doet Tinkebell altijd, eerst met dieren, nu met asielzoekers, en daar geeft ze dan een morele draai aan. Anders wordt ze niet serieus genomen. Ze is voortdurend op zoek naar nieuwe onderwerpen. Dat doet ze op een hele inventieve manier, dat moet ik haar nageven. Ze organiseert aandacht. Maar dat is geen kunst."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden