Diversiteit

Is het een topmodel op de cover van Vogue? Nee, het is Ibrahim uit 5 havo in de Bijlmer

De leerlingen van de Open Schoolgemeenschap Bijlmer die meewerkten aan ‘Vogue’.Beeld Blommers & Schumm

Het exclusieve Vogue wil niet langer een modeglossy voor een kleine groep witte vrouwen zijn. Ze vroegen leerlingen van de Open Schoolgemeenschap Bijlmer om model te staan. 

Hij draagt een prachtig wollen pak met gilet en zijden overhemd, ter waarde van 4000 euro. Eén hand houdt hij losjes in de zak terwijl hij zelfverzekerd in de camera kijkt. Is dit een topmodel, vastgelegd op een glimmende pagina van modetijdschrift  Vogue? Nee, het is de achttienjarige Ibrahim Kayal uit 5 havo van de Open Schoolgemeenschap Bijlmer. 

Ibrahim vluchtte vijf jaar geleden met zijn vader uit Syrië naar Turkije en vandaar per boot naar Griekenland. Dat was eng, want hij kon niet zwemmen. Inmiddels kan hij dat uitstekend en heeft hij een bijbaan als toezichthouder in het zwembad. Zijn belangstelling gaat vooral uit naar natuurkunde, schrijft hij in Vogue.

Samen met negentien andere leerlingen van de Amsterdamse school was Ibrahim nauw betrokken bij het oktobernummer dat sinds donderdag in de winkels ligt. Ook deze Vogue gaat voor het grootste deel over mode van de grote merken: Chanel, Dior, Louis Vuitton, Viktor & Rolf. Het pak van Ibrahim is van Celine Homme by Hedi Slimane.

Ibrahim Kayal.Beeld Blommers & Schumm

Vogue heeft drie edities met verschillende omslagen uitgebracht

Maar op de cover nu geen Doutzen Kroes maar Nechaira (13) uit klas 2 havo/vwo. En ook Irene Plange en Lucy Hanna, allebei net geslaagd voor hun havodiploma, maken hun debuut als covergirls. Vogue heeft voor de gelegenheid drie edities met verschillende omslagen uitgebracht.

Nechaira Beeld Blommers & Schumm

‘Vogue moet een blad worden voor iedereen die van mode houdt’

Het idee voor de samenwerking kwam van Vogue-hoofdredacteur Rinke Tjepkema. “Wij laten normaal gesproken topmodellen de laatste collecties uit Parijs en Milaan showen”, zegt ze. Maar de coronacrisis en de Black Lives Matter-beweging zetten haar aan het denken: “We wilden iets doen dat meer betekenis heeft. In een tijd van zoveel verandering moet ook de rol van Vogue veranderen. Het was altijd een exclusief tijdschrift met luxemerken voor een kleine groep van vooral witte vrouwen. Ik wil dat Vogue een blad wordt voor iedereen die van mode houdt.”

IreneBeeld Blommers & Schumm

Uit circa 50 brieven werden de 20 overtuigendste gekozen

Zo verschoof Tjepkema's aandacht van topmodellen naar ‘echte mensen’, zoals ze zegt, en al gauw ook naar de jongeren die wel Generatie Z of Gen Z worden genoemd. Na wat rondvragen kwam ze uit bij Open Schoolgemeenschap Bijlmer, die bekend staat om een gemêleerde leerlingenpopulatie en een stimulerend pedagogisch klimaat. 

Leraar Nederlands Frank van Schaik alias meester Frank  was meteen enthousiast en vroeg leerlingen om een motivatiebrief te schrijven. Uit circa 50 brieven werden de 20 overtuigendste gekozen. Zij werkten mee aan enkele verhalen en stonden model. Hun kleding kozen ze zelf uit een door de redactie samengestelde collectie. De leerlingen blijken een exquise smaak te hebben, al zit er ook wel wat Puma en Reebok tussen.

Lucy Beeld Blommers & Schumm

Wat willen leerlingen als Lucy en Nechaira? Model worden, zegt Tjepkema: “Die glamourous droom hebben velen. Maar tijdens de fotoshoots kwamen ze ook in aanraking met stylisten, haar- en make-up-artiesten, fotografen. Ik hoop dat ze zien dat er veel meer beroepen zijn in de mode. En ook dat ze nu voor andere jongeren een rolmodel zijn.” Omgekeerd zou het ook mooi zijn als de redactie van Vogue diverser van kleur zou worden, zegt Tjepkema. “Nu is die voor het merendeel wit.” 

Lees ook:

Zal de herfstmode überhaupt de winkels halen?

Het is de vraag of de nieuwe herfstmode de winkels haalt. Door corona loopt de productie ­hopeloos achter. Modekenner Els de Baan ziet dat de mode die er mondjesmaat is, teruggrijpt op vertrouwde elementen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden