Cd-recensieKlassiek

Inventief album rondom de zusjes Boulanger

Merel Vercammen/Dina Ivanova
The Boulanger Legacy (TRPTK)
★★★★

Peter van der Lint

De hoes alleen al is top. Twee croissants op een neutrale ondergrond van karton. Simpel. Het boekje in de cd is van zwart papier met op die cover twee baguettes. Een mooie verbeelding van de namen van Lili en Nadia Boulanger, want over hun muziek dan wel invloed gaat het op The Boulanger Legacy. Pedagoge Nadia trok veel componisten van latere faam aan. Ze kreeg de liefdevolle bijnaam ‘la boulangerie’, omdat ze componisten afleverde als broden.

De Nederlandse violiste Merel Vercammen en de Russische pianiste Dina Ivanova brengen op dit album de zussen Boulanger op inventieve wijze samen. Een paar prachtige miniaturen van de jong gestorven Lili gecombineerd met een enkele compositie van Nadia en stukken van haar leerlingen Bacewicz, Bernstein en Piazzolla. Het levert een prachtig album op dat opent met Nocturne van Lili. Oorspronkelijk geschreven voor fluit en piano, maakt het duidelijk hoeveel talent Lili had. Aan het eind verstopt ze, als een hommage, een flard van de beginmelodie van Debussy’s Prélude à l’après-midi d’un faune in het stuk.

Vercammen en Ivanova breken vooral een lans voor de Poolse Grazyna Bacewicz met een indringende uitvoering van haar Derde vioolsonate. Bernsteins Vioolsonate is een verrassend jeugdwerk, gaaf gespeeld. En dat ook Piazzolla bij Nadia studeerde, zegt iets over haar aantrekkingskracht. Zijn Le Grand Tango misstaat absoluut niet in dit mooi geprogrammeerde en uitgevoerde recital.