Computerspellen

Interactief socializen: Nederlanders zijn langer en vaker gaan gamen tijdens de coronacrisis

De gummybeer-achtige figuren uit 'Fall Guys’, een van de spellen die het tijdens de lockdown goed deden. Beeld ‘Fall Guys’ via Reuters

Mensen zijn veel meer gaan gamen sinds het uitbreken van het nieuwe coronavirus, blijkt uit onderzoek. ‘Het is een nieuwe manier van interactief socializen.’

Tijdens de coronacrisis zijn mensen vaker en langer gaan gamen. Ook besteden ze aanzienlijk meer geld aan computerspellen. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Simon-Kucher & Partners onder 13.000 respondenten uit zeventien verschillende landen. “De coronacrisis heeft gamen wereldwijd een boost gegeven”, zegt partner en onderzoeker Hong-May Cheng.

Nederlanders gaven in de maanden mei en juni 41 procent meer uit aan computerspellen. Experts verwachten dat deze heftige stijging tijdelijk is, maar ze voorzien ook een permanent effect: de uitgaven aan games zullen ongeveer 20 procent hoger blijven en uitkomen op 25 euro per maand.

Daarnaast zijn Nederlanders ook langer gaan gamen. Het aantal mensen dat meer dan vijf uur per week achter een spelcomputer zit steeg met 14 procent. Experts denken dat door deze stijging, die ook in andere landen te zien is, de wereldwijde markt anderhalf keer zo snel groeit als verwacht.

Met name twintigers en dertigers zijn in Nederland meer tijd gaan besteden aan spelletjes. De groep 25 tot 34-jarige actieve gamers groeide met maar liefst 26 procent. Toch is het nog altijd de groep jongeren onder de 18 die het grootst is. 92 procent van hen speelt meer dan 5 uur per week.

De groei zit hem vooral in spellen die online worden gespeeld met anderen. Volgens het adviesbureau gaan mensen die door de maatregelen meer tijd thuis doorbrengen online opzoek naar ‘andere manieren om op een interactieve manier te socializen’. Het zijn dan ook genres zoals ‘Battle Royal’ die vaker worden gespeeld. In dit type spel wordt een groep spelers gedropt in een virtuele wereld, zoals in de populaire game ‘Fortnite’. 

Ook de aandelen doen het goed

De spelcomputerfabrikanten en ontwikkelaars spinnen garen bij de toegenomen populariteit van gamen. Nintendo, fabrikant van de Switch spelcomputer, verkocht in de periode april tot en met juni ruim tweeënhalf  zoveel spelcomputers als in het jaar ervoor en zag daardoor de winst verviervoudigen. Sony, producent van de Playstation komt in het najaar met een nieuwe versie en heeft al laten weten twee keer zoveel nieuwe consoles te gaan maken.

De stijging vertaalt zich ook door in de koersen van bijvoorbeeld de ontwikkelaars als Electronic Arts en Activision Blizzard, die vorige week de beurs afsloten met aandelen die bijna anderhalf keer meer waard waren als voor de crisis.

Populaire coronagames

The Last of Us Part II is een Playstationspel dat verscheen op 19 juni en had direct het record ‘snelstverkopende spel ooit’ te pakken. In de game moet hoofdpersoon Elly zich staande houden in een post-apocalyptische wereld met door een virus geïnfecteerde zombies.

De populariteit van Animal Crossing: New Horizons op de Nintendo Switch was vrij verrassend. In het spel bouw je aan een eigen eiland en heeft door de rustige muziek en liefelijke kleuren een kalmerende werking. Volgens analisten verklaart dat ook het succes van het spel: rust en regelmaat in hectische tijden.

Fall Guys voor de PC en Playstation is een typisch voorbeeld van gezellig online samenspelen. In een kleurrijke wereld vol luchtkussens en springkastelen moeten gummybeer-achtige karakters een hindernisbaan afleggen. In de afvalrace storten de gummyberen omlaag en de laatste die overblijft wint.

Lees ook:

Met dit spel kun je weer racen alsof het 1999 is

Een nieuwe generatie kan deze maand racen alsof het 1999 is. Sinds 4 augustus is het internet in de ban van Fall Guys: Ultimate Knockout, een game die sterk doet denken aan het programma ‘Spel zonder grenzen’, dat populair was in de jaren zeventig en kort voor de eeuwwisseling voor het laatst werd uitgezonden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden