Review

Industrial pionier Nine Inch Nails nog steeds niet roestig

Nine Inch Nails; 21/3 Paradiso, Amsterdam.

Twee jaar geleden stond Nine Inch Nails in een uitpuilende tent op het Rockin’ Park-festival in Nijmegen. Dit explosieve concert blijkt vanavond in Paradiso slechts een opwarmertje te zijn geweest voor wat komen gaat.

Het geluid van marcherend, stampende voeten zwelt aan. De lichten in de zaal worden langzaam gedimd. De felle spots, gericht op het podium, gaan in een flits aan. Daar staat hij. Mr. SelfDestruct, Trent Reznor, de grote man achter de Amerikaanse industrial rockband Nine Inch Nails.

Trent Reznor wordt gezien als de belangrijkste pionier van de industrial rock. Een muziekstroming die zich laat kenmerken door machinaal klinkende beats, computergestuurde arrangementen en snoeihard gitaargeweld. In zijn eentje schrijft, maakt en produceert Reznor zijn muziek. Later zoekt hij de juiste muzikanten die onder het strenge oog van perfectionist Reznor zijn muziek live op het podium moeten vertalen. En dat zijn niet de minste namen. Zo zijn daar gitarist/bassist Jeordie White, beter bekend als Twiggy Ramirez uit de shockrockband van Marilyn Manson en als bassist van A Perfect Circle, drummer Josh Freese (Devo en A Perfect Circle), toetsenist Allesandro Cortini en ex-Icarus Line-gitarist Aaron North.

De eerste oerschreeuw van Reznor bij het openingsnummer Mr. SelfDestruct is het startschot van een avond vol muzikaal geweld. Gitaargeweld, waarbij North met zijn gitaar de meest levensgevaarlijke capriolen uithaalt. Hij slingert het instrument over het podium heen en op het eind ligt het compleet aan diggelen op de vloer. Drumgeweld, met Freese’s opjagende drumbeats. Maar het is vooral de 41-jarige Reznor zelf: als een bezetene spuwt hij zijn duistere teksten de zaal in. Veel hiervan gaan over diepgewortelde angst, zelfhaat en verafschuwing van de huidige politieke situatie, zoals in het anti-Bush-nummer ’The Hand That Feeds’.

Van het in april te verschijnen album ’Year Zero’ worden slechts twee nummers gespeeld. De rest van de show wordt gevuld met Nine Inch Nails-klassiekers als ’March Of The Pigs’, ’Head Like A Hole’, ’Eraser’ en uiteraard de prachtige ballad ’Hurt’. Dit laatste nummer bijzonder goed gecoverd door Johnny Cash, maar het is Reznor die zich terecht, zoals de tekst luidt, King Of Dirt mag noemen.

Het lijkt alsof de tijd heeft stil gestaan voor Nine Inch Nails, de nummers boeten niet in voor vadertje tijd. Na meer dan vijftien jaar klinken de nummers nog altijd even urgent, angstaanjagend en in de verste verten niet als een roestige, oude fabrieksmachine.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden