Peter Pannekoek. Beeld Hans Peter van Veldhoven
Peter Pannekoek.Beeld Hans Peter van Veldhoven

RecensiePeter Pannekoek

Indrukwekkend oudejaarsdebuut van Peter Pannekoek

Oudejaarsconference ‘Nieuw bloed’
Peter Pannekoek
NPO1, 31 december

Ivo Nieuwenhuis

Peter Pannekoek kiest in zijn eerste oudejaarsconference voor het grote gebaar. Met veel humor, maar vooral zonder genade neemt hij het hedendaagse Nederland de maat. Een premier die weigert om naar de oorzaken van de avondklokrellen te kijken, een bevolking die de schuld altijd bij anderen en nooit bij zichzelf legt: in de ogen van Pannekoek staan we er aan de vooravond van 2022 niet al te best voor: “Deze tijd is een lakmoesproef, en volgens mij zijn we gezakt.”

Corona vormt bij de 35-jarige Pannekoek een rode draad. Sywert van Lienden, Ernst Kuipers en Willem Engel: ze komen allemaal voorbij. Sterk is dat Pannekoek daarbij verder gaat dan de makkelijke grappen over magnetische armen, hoewel hij die zeker niet schuwt. Als een van de weinige cabaretiers tot nog toe, verbindt hij de pandemie aan een groter verhaal over de Nederlandse samenleving.

In dat verhaal zijn complotdenkers niet alleen ‘wappies’, maar ook mensen die teleurgesteld zijn in het systeem. En met recht, zo meent Pannekoek, want in dit systeem kunnen grote bedrijven als Schiphol en Tata Steel schaamteloos doorgaan met hun schadelijke praktijken, terwijl het milieu en de volksgezondheid de prijs betalen.

Ook qua vormgeving pakt Pannekoek flink uit. Hij speelt zijn Oudejaars in een imposant decor dat het Capitool in Washington als een ruïne voorstelt, omgeven door massa’s zandzakken. Die ruïne vormt een weinig subtiele metafoor voor de crisis waarin de westerse beschaving volgens Pannekoek verkeert. Sowieso is Pannekoek erg scheutig met zijn metaforen. Naast het Capitool komen onder meer ook ganzen en het knopje bij het fietsstoplicht langs als beelden die staan voor iets groters. Zeker naar het einde toe stapelen de symbolische tegenstellingen – afdwalen versus verdwalen, inleven versus inbeelden – zich op.

Dat wordt soms misschien een beetje te veel van het goede, maar niettemin levert Pannekoek een indrukwekkend oudejaarsdebuut af. Dat doet op veel momenten verrassend sterk denken aan zijn bekende voorganger Youp van ’t Hek. Ook die speelt graag in grootse decors en legt de moraal er het liefst dik bovenop. Bovendien delen de twee een voorkeur voor harde grappen.

Want ja, bot is Pannekoek zeker ook. Met name zanger Lil’ Kleine zal aan deze show waarschijnlijk weinig genoegen beleven.

Lees ook:

Peter Pannekoek: ‘Ik mis de spiegel van mijn vaders gebreken’

TIEN GEBODEN - Peter Pannekoek (Hilversum, 1986) is stand-upcomedian en tekstschrijver. Tussen september 2014 en september 2016 verzorgde hij de weekafsluiter bij ‘De Wereld Draait Door’. Hij treedt op in het theater met zijn show ‘Later was alles beter’ en is vanaf 31 augustus weer te zien als teamcaptain in het AvroTros-programma ‘Dit was het nieuws’.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden