Guida (Julia Stockler) dopt als alleenstaande moeder haar eigen boontjes.

Filmrecensie The Invisible Life of Eurídice Gusmão

In ‘The Invisible Life of Eurídice Gusmão’ zien we verborgen levens in het Rio van de jaren vijftig

Guida (Julia Stockler) dopt als alleenstaande moeder haar eigen boontjes.

The Invisible Life of Eurídice Gusmão
Regie: Karim Aïnouz
Met Carol Duarte en Julia Stockler
★★★★☆

Eurídice schiet in de lach als haar man in de huwelijksnacht zijn broek laat zakken en er een enorme piemel tevoorschijn floept. De Braziliaanse regisseur Karim ­Aïnouz filmt het geslachtsdeel frontaal, recht in de camera, en laat ons beleven wat Eurídice beleeft. Steeds kiest hij het perspectief van de vrouw en dat doet hij welbewust.

‘The Invisible Life of Eurídice Gusmão’, geïnspireerd op het romandebuut van Martha Batalha uit 2015, speelt in het Rio de Janeiro van de jaren vijftig, een tijdperk waarin vrouwen klein worden ­gehouden door mannen.

Eurídice is een getalenteerd pianiste die droomt van een studie aan het conservatorium in Wenen, maar door haar conservatieve ­vader in een huwelijk wordt ­gepraat. Zoals zoveel vrouwen van haar generatie is ze veroordeeld tot het huishouden en het baren van kinderen.

Haar zus Guida dacht aan haar lot te ontsnappen door er met een Griekse zeeman vandoor te gaan. Maar als ze na een ongelukkig avontuur in Athene zwanger terugkeert naar huis, wijst haar vader haar de deur. De schaamte van een ongehuwd zwangere dochter die op het punt staat een bastaard te baren, is hem te veel.

De glans van een felgekleurde soapopera

Ondertussen verkeert Guida in de veronderstelling dat Eurídice naar Wenen is gegaan, om carrière te maken als pianiste, en denkt Eurídice dat Guida het levensgeluk heeft gevonden in Athene.

De zussen blijven aan elkaar denken, terwijl de jaren verstrijken. Guida schrijft ook brieven aan ­Eurídice. Ze hoopt dat die brieven via haar moeder bij haar zus in ­Wenen terecht komen, maar ze krijgt nooit antwoord. Eurídice stuurt op haar beurt een privédetective op pad, maar ook dat levert niets op.

Aïnouz schetst een pijnlijk drama van twee zussen die op zichzelf zijn teruggeworpen, met een ­verwijzing naar Euridice, de nimf uit de Griekse mythologie die ­gedwongen werd de onderwereld in te vluchten. In de film gaat het om de verborgen levens van ­vrouwen die zichtbaar worden ­gemaakt, van Eurídice’s ruwe ontmaagding in de huwelijksnacht, waarbij het louter draait om zijn orgasme, tot Guida’s eenzame zwerftocht als alleenstaande ­moeder.

Behendig gebruikt Aïnouz daarbij elementen uit het genre van het melodrama, wat de film de glans geeft van een groots opgezette, ­felgekleurde soapopera. Het ­leverde hem eerder dit jaar een ­bekroning op in Cannes. Ook werd zijn vrouwenportret ­uitverkoren als Braziliaanse Oscarinzending.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden