Hilbrand met Saskia Vreeman, bewoner van de Horndijk.

TV-column Opstandelingen

In 'Opstandelingen' mag Sophie Hilbrand nog wel een lesje journalistiek verwerken

Hilbrand met Saskia Vreeman, bewoner van de Horndijk. Beeld Maaike Bos

Nu BNNVara-ster Sophie Hilbrand wat ouder wordt, laat ze het lollige BNN-gehalte achter zich en trekt de Vara-kant op met meer maatschappelijk betrokken programma’s. Zo duikt ze in haar nieuwe vierdelige serie ‘Opstandelingen’ in de wereld van bestemmingsplannen en gemeentelijk wanbestuur.

Als een Kuifje met blonde krullenbos staat ze klaar om onrecht aan de kaak te stellen. Bij ‘Opstandelingen’ denk ik – vergezocht – aan een Willem van Oranje tegen Filips II, of aan arbeiders tegen het inhalige grootkapitaal. Steeds de underdog die strijdt voor zijn morele gelijk. En wint hij, dan zegeviert de rechtvaardigheid.

De kant van de protestbeweging

Nou, zo simpel ligt dat niet bij Sophie Hilbrand. Ze kiest de kant van de protestbeweging al voordat ze het ‘onrecht’ echt heeft onderzocht, en daar wringt de schoen in deze serie.

Woensdag dook ze in het gekonkel rond een nieuwe vaarweg in de Loosdrechtse Plassen. In het midden van dat watergebied ligt een door dijken afgesloten plas met de status natuurgebied. Moet dat kwetsbare water- en rietland echt toegankelijk worden voor ronkende bootjes? Dan kunnen er de komende jaren 10 miljoen recreanten bij, en zullen de jachthavens en horeca weer gaan bloeien. De bewoners van de Horndijk kijken nu nog uit op rustende vogels in het schijnsel van de ondergaande zon. Straks zien ze daar misschien een damwand en horen lallende jongeren. Is dat tij nog te keren?, vroeg Hilbrand zich met hen af.

Bizar wespennest

Vorige week bracht ze een helemaal bizar wespennest in beeld: gemeentelijke willekeur en corruptie in het Noord-Hollandse villadorp Bergen, achter de kust. De ene burger mag wél een kippenschuur verbouwen tot woonvilla en dik cashen door de bestemmingswijziging; de ander – hoofdpersoon Fred Vos – mag dat niet. Hij werd zonder pardon binnen drie maanden met zijn gezin op straat gezet.

Hilbrand luistert innemend naar hun grieven, maar heeft één probleem. Ze is zo geschoold in het ik-perspectief met al haar ‘In de Kreukels’-series over rimpels bijvoorbeeld, dat ze die structuur ook kiest bij de protestbewegingen. Semi-journalistiek laat ze alle partijen aan het woord, maar ze kiest de kant van de paar burgers die vechten tegen gemeentelijke besluitvorming.

Zijn ze echt onredelijk?

Is die gemeente in Loosdrecht écht onredelijk? Gaandeweg blijkt de waterweg al goedgekeurd in het Gebiedsakkoord, dat door 21 tegengestelde partijen is getekend. Zelfs door Natuurmonumenten, omdat er kennelijk veel compensatienatuur voor die plas terugkomt. Maar dát wordt in het verhaal van Hilbrand en regisseur Kees Schaap niet duidelijk.

Ook Fred Vos in Bergen krijgt de eerste sympathiestem, maar niet per se de tweede. Dat hij via zijn Facebook-strijdgroep Samen Bergen Verzetten al een onzuivere bestuurder en topambtenaar ten val bracht, is mooi. Maar om nu uit wrok samen met het halve rijke dorp bij de gemeente miljoenen euro’s gemeenschapsgeld te claimen, gaat ver.

Omdat zij tegenover de underdog haar kritische houding laat varen, blijf je als kijker met argwanende vragen zitten en dat doet de zaak van de underdogs geen goed. Liever krijg je het hele palet aan belangen opgedist, en trek je vervolgens zelf de conclusie wie meer in zijn recht staat. Dat is de waarde van goede journalistiek.

Vier keer per week schrijven Renate van der Bas en Maaike Bos columns over televisie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden