Dj Mike Williams (Mike Willemse) is niet stil blijven zitten.

InterviewMike Willemsen

In Nederland een volledig digitaal ADE, maar in Taiwan draait dj Mike Williams 'gewoon’ voor duizenden mensen

Dj Mike Williams (Mike Willemse) is niet stil blijven zitten.Beeld Jörgen Caris

De hele wereld overvliegen, voor tienduizenden mensen optreden; voor veel Nederlandse dj’s was het vóór de coronapandemie de gewoonste zaak van de wereld. Nu zitten ze met een lege agenda thuis. Hoe houden zij zich staande?

De Nederlandse dj en producer Mike Willemsen (alias Mike Williams) deed vorig jaar zo’n 120 shows over de hele wereld. En dit jaar beloofde nog drukker te worden. Maar met de uitbraak van de coronapandemie kwam zijn drukke bestaan tot een abrupte stilstand. “Vanaf maart werden er steeds meer shows afgezegd. In twee weken tijd raakte ik 65 optredens kwijt. En toen was het heel lang thuis zitten.” 

Willemsen greep de gelegenheid aan om achterstallig onderhoud aan te pakken. “Ik ging mijn huis schilderen, de administratie op orde brengen en muziek maken in de studio. Dat was heel fijn, maar je maakt muziek die je nergens kwijt kan. Het is heel anders om een nummer online te zetten of live te draaien.”

Dus hoefde de dj er niet lang over na te denken toen er een aanbod kwam om in september een tour te doen in Taiwan. Met zijn tourmanager reisde hij af naar Taipei, waar ze eerst twee weken in quarantaine moesten.

Elke dag moesten we onze temperatuur meten 

“Bij de laatste bocht voor het appartement zei ik: ‘Geniet nog maar even van het uitzicht, want de komende twee weken zitten we binnen!’. We hadden boeken, gymspullen en een Playstation meegenomen en ik heb voor mezelf een muziekstudio ingericht. Elke dag moesten we onze temperatuur meten en die voor tien uur ‘s ochtends doorgeven via een app. Twee keer stond de politie voor de deur. Een keer omdat het bericht niet op tijd binnen was gekomen en een keer omdat ik mijn mobiel korte tijd had uitgezet. Toen kwamen ze checken of we wel in het appartement waren.”

Twee dagen voor het festival mocht Willemsen uit quarantaine en bezocht hij voor het eerst in lange tijd weer een club. “Dat kan daar gewoon want er zijn in Taiwan al maanden nauwelijks coronagevallen. Aanvankelijk kon ik het niet aan; die drukte, al die mensen. Ik moest echt even gaan zitten om in me op te nemen wat er allemaal om me heen gebeurde.”

Maar het optreden voor een grote groep mensen was al vanouds. “Bij het S2O-festival stonden er duizenden mensen hutjemutje op elkaar, zonder mondkapjes, die de nummers uit volle borst meezongen. Dat ik weer voor een publiek kon staan en mijn eigen platen kon draaien, dat was toch het allerfijnste.”

Voor de meeste dj’s betekende de afgelopen periode echter vooral veel thuis zitten. En de dance-industrie beleeft door de pandemie een dramatisch jaar. Het jaarlijkse IMS Business Report berekende in juli dat danceclubs en -festivals in 2020 waarschijnlijk 75 procent van hun inkomsten zullen mislopen en dat dance-dj’s en -muzikanten er ongeveer zestig procent op achteruit zullen gaan. Het betekent wereldwijd een verlies van meer dan vier miljard dollar. 

Positie om zeep

Jan-Willem van de Ven, een van de directeuren van het Amsterdam Dance Event, vreest dat de coronacrisis in de toekomst verstrekkende gevolgen kan hebben voor de Nederlandse dance. “Want de elektronische muzieksector is minder goed ingebakken in subsidieland. Als het gaat over het verdelen van overheidsgelden wordt deze sector iets vaker vergeten dan de popsector. Daardoor kan alles wat we in jaren hebben opgebouwd, we hebben de nummer één dancepositie in de wereld, in een paar maanden tijd om zeep worden geholpen. In Nederland hebben we een mooie infrastructuur waarmee we de groten der aarde opleiden. We moeten proberen dat zo goed mogelijk in stand te houden voor het moment dat alles weer open kan. Maar zolang er geen overheidsvisie komt om ook deze industrie overeind te houden, is de kans reëel dat we onderuit gaan.”

Mike Willemsen weet zich voorlopig financieel nog te redden. “Ik heb een financiële buffer opgebouwd en geen domme uitgaven gedaan. Dus ik heb nu geen stress over geld.”

Ook Lucas de Wert en Steven Jansen, die samen het dj-duo Lucas & Steve vormen, hoeven nog geen vakken te vullen in de supermarkt. De Wert: “Financieel staat het water ons niet aan de lippen, omdat we geld binnenkrijgen via Spotify en radio-inkomsten hebben.”

Andere sound

Bovendien grijpt het duo deze periode aan nieuwe initiatieven te ontplooien. Zo bestond al jaren de wens om hun sound te verbreden. Door de zeeën van tijd die het duo nu heeft, is dat er ook daadwerkelijk van gekomen, vertelt Steven Jansen. “We hebben net onze nieuwe album ‘Letters to remember’ uitgebracht, dat een heel diverse sound heeft. Voor dat album hebben we een drive-in luistersessie georganiseerd. Wij stonden live te draaien en de bezoekers konden het dan op hun autoradio horen.”

Volgens De Wert zijn ze als dj’s in muzikaal opzicht gegroeid. “We hebben ons allebei gestort op het bespelen van muziekinstrumenten en ook op het gebied van het schrijven van muziek, de mixing en sounddesign zijn we vooruitgegaan.”

Amsterdam Dance Event

Het wordt een merkwaardige 25ste verjaardag voor het Amsterdam Dance Event, het grootste elektronische dansfestival ter wereld. Met een volledig digitale editie. “Op die manier wisten we zeker dat ADE door kon gaan”, zegt directeur Meindert Kennis. De ambitie is groot: ook digitaal moet het evenement, dat bij voorgaande edities jaarlijks honderdduizenden bezoekers trok, een volwaardige editie worden.

Zo biedt het festival de fans een online platform, waarop van 21 tot en met 25 oktober een keur aan livestreams en dj-sets, maar ook documentaires, Q&A’s (vragenuurtjes, red) en masterclasses te vinden zijn. Het aanbod moet aanvoelen als een waterval aan elektronische muziek en video’s waar fans zich helemaal in kunnen onderdompelen. Mededirecteur Jan-Willem van de Ven: “We willen dat je hetzelfde gevoel hebt als wanneer je normaliter naar ADE gaat: dat je één ding kijkt, maar weet dat je tegelijkertijd negen dingen mist. En we wilden per se niet het normale festival na te bootsen. Daarom hebben we gekozen voor programma’s die geschikt zijn om op je beeldscherm te bekijken. Je hoeft niet te hossen in de woonkamer.”

Digitale marktplaats

Voor de professionals is op het digitale platform een conferentie met onder meer panels en talks. Om het netwerken makkelijker te maken, is daarnaast de database met contactgegevens van de deelnemers uitgebreid en van een social media-laag voorzien, zodat ze elkaar makkelijker kunnen vinden. ”Het is een soort digitale marktplaats voor elektronische muziek, die het hele jaar online blijft”, zegt De Ven.

Lees ook: 

Nachtcultuur komt in de persconferenties nauwelijks aan bod. Betekent de coronacrisis het einde van de beat?

De nachtscène heeft het zwaar, heel zwaar. Al sinds het begin van de coronacrisis zijn dansfeesten verboden, en het ziet er niet naar uit dat nachtclubs snel weer open mogen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden