Courtney B. Vance, Jurnee Smollett en Jonathan Majors in Lovecraft Country. Beeld HBO
Courtney B. Vance, Jurnee Smollett en Jonathan Majors in Lovecraft Country.Beeld HBO

De SerieLovecraft Country

In ‘Lovecraft Country’ zit de echte gruwel hem niet in de horror

In het duizelingwekkende ‘Lovecraft Country’ volgen we Atticus Black, op zoek naar zijn vader, langs alle horrorklassiekers uit het genre. Maar de echte horror schuilt ergens anders.

Lovecraft Country is een serie zoals geen enkele andere. In de soms surreële, absurdistische, vreemde en dan weer dolkomische HBO-serie gaat Korea-veteraan Atticus Black op zoek naar zijn verdwenen vader, samen met zijn oom George (Courtney B. Vance) en vriendin Letti Lewis (Jurnee Smollett). Maar de aanvankelijke roadtrip verandert al snel in een horrorpastiche waarbij vrolijk alle klassiekers uit het popcornhorrorgenre worden afgevinkt.

Na drie afleveringen hebben we al bovennatuurlijke monsters gezien; een behekst spookhuis, een tovenaarscultus op zoek naar de eeuwige jeugd. Echt eng wordt het niet, het is het aanstekelijke Lovecraft Country ook niet per se om suspense te doen - hoewel er met afgehakte ledematen of een moordlustige liftschacht genoeg te griezelen valt. Nee, écht akelig wordt het wanneer de tweede horrorlaag naar boven komt: het virulente racisme waar onze zwarte helden continu mee te maken krijgen in het gesegregeerde VS van de jaren vijftig, waarin de serie zich afspeelt.

Het knappe hierbij is dat terwijl de horrorcliché’s doelbewust over elkaar heen buitelen, dat beslist niet gebeurt wanneer de kijker wordt geconfronteerd met de racistische wortels van de niet-zo-verre geschiedenis van de VS. Het kwaad zit hem niet in voorspelbare rednecks of KKK-aanhangers uit de zuidelijke staten. In Lovecraft Country zien we dat er ook in de suburbs van Chicago een brandend kruis in de tuin wordt geplaatst als zwarte bewoners hun plek niet kennen. En ook in liberale New England-staten worden zwarten met shotguns het dorpje uitgejaagd, geholpen door een sadistische sheriff.

Hoewel hij niet tekende voor de regie en ook het script overliet aan showrunner Misha Green (Underground), zitten de vingerafdrukken van producent Jordan Peele overal. Hij maakte het horrorsucces ‘Get Out’, dat wat betreft zowel onderwerp als genre ook al speelde met de verwachtingen van de kijker. Het zit hem in de regie, het camerawerk, het soms overdreven acteerwerk, de soms anachronistische, maar o zo effectieve soundtrack en natuurlijk in talloze verwijzingen naar zowel horrorklassiekers als Afro-Amerikaanse cultuur. Ze zullen er ongetwijfeld kijkers mee wegjagen, maar Peele en Green houden er een volstrekt eigen stijl op na.

De serie is bovendien uitermate goed getimed. Want zou het toeval zijn dat er nou net langs een billboard van het onlangs gewraakte pannekoekenmerk Aunt Jemima wordt gereden, wanneer onze helden een kleindorpse diner uit worden gejaagd?

Jonathan Majors als Atticus Black. Beeld HBO
Jonathan Majors als Atticus Black.Beeld HBO

Hoewel soms weinig subtiel, prekerig wordt het nooit. De serie, gebaseerd op het gelijknamige boek van Matt Ruff, leent zijn titel van H. P. Lovecraft, de horrorschrijver die na zijn dood uitgroeide tot cultheld en met zijn waanzinnige verhalen en creaties uitgroeide tot één van de meest invloedrijke schrijvers van het genre. Diezelfde creaties die ook in deze serie voortdurend terugkomen.

Maar Lovecraft (1890 – 1937) was ook een antisemitische, witte racist. De vraag of een schrijver los kan worden gezien van zijn werk is iets waar de makers voortdurend mee spelen – ze laten zich in ieder geval met alle plezier van de wereld door hem beïnvloeden. Het is een vraag die Lovecraft Country al in openingsscène opwerpt, wanneer Atticus wordt gevraagd naar waarom hij iets zit te lezen van Edgar Rice Burroughs, nog zo’n racistische, negentiende-eeuwse sciencefictionschrijver. “Verhalen zijn als mensen, je moet door hun tekortkomingen heen kijken. Plus: ik vind de boeken gewoon zo leuk”, zegt hij.

Atticus is zich er in ieder geval van bewust waar dit soort verhalen vandaan komen. Daar gaat het om. Net zoals de serie wil laten zien dat het nog niet eens zo lang geleden is dat keurige witte mensen zwarten alleen achterin de bus lieten plaatsnemen.

Lovecraft Country is vanaf 16 augustus te zien via HBO, in Nederland te zien via Ziggo Movies & Series XL.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden