In ‘Engel’ regent het pizza’s, maar die worden netjes verdeeld. Een tikje saai

Engel heeft voor zichzelf een toffe rode leren jas gewenst.Beeld Arjo Frank Kievits

Engel
Regie: Dennis Bots
Met Liz Vergeer, Mila van Groeningen, Barry Atsma en Isa Hoes
★★★☆☆

Stel, je vindt in het Amsterdamse Vondelpark een oud klokje dat al je wensen in vervulling laat gaan. De elf­jarige Engel die met haar ouders en haar kat in een grote villa aan de rand van het park woont, overkomt het. Als haar beste vriendin Keesje komt logeren, staat er als bij toverslag een ontbijt op tafel met donuts, muffins en pannekoeken. Superslijm? Een megaspringkussen in de tuin? Een kraan waaruit chocolademelk komt? Geen probleem: Engel regelt het.

‘Engel’ is gebaseerd op het gelijknamige kinderboek dat actrice Isa Hoes vier jaar geleden schreef, samen met haar tienjarige dochter Vlinder. Het verhaal heeft in de verte iets van het populaire sprookje ‘Aladdin en de Wonderlamp’. Daarin wordt een arm, donker jongetje geholpen door een geest die na wrijving van de lamp tevoorschijn komt, en allerlei wensen in vervulling laat gaan.

In Engel is het een verlegen en onzeker meisje dat door een magisch klokje geholpen wordt. Engel merkt dat ze opeens bij klasgenootjes in de smaak valt, als ze maar voor iedereen de nieuwste sneakers en designertassen tevoorschijn tovert. Met gestifte lippen, een rood leren jack en een panterbloesje hoort ze nu bij de ‘glittermeisjes’.

Maar de film maakt ook meteen duidelijk dat het in het leven niet draait om uiterlijkheden. Om dat te onderstrepen, klinkt er een liedje met de bravige tekst ‘mooi begint van binnen’. Het magisch-educatieve avontuur van het schoolmeisje is door Dennis Bots uiteindelijk vaardig geregisseerd, maar zonder noemenswaardig handschrift. Het is een film waarin het honderd pizza’s regent, maar waarin die pizza’s vervolgens allemaal netjes worden uitgedeeld in het park. Heel verantwoord, en een tikje saai.