Steeds vaker heeft de dirigent vrouwelijke musici voor zich. Hierboven dirigent Nicholas Dodd en het Albert’s Orchestra tijdens een repetitie in de Royal Albert Hall in Londen, 19 juli 2021.   Beeld Reuters
Steeds vaker heeft de dirigent vrouwelijke musici voor zich. Hierboven dirigent Nicholas Dodd en het Albert’s Orchestra tijdens een repetitie in de Royal Albert Hall in Londen, 19 juli 2021.Beeld Reuters

Klassieke muziek

In Duitse beroepsorkesten spelen voor het eerst meer vrouwen dan mannen

Vrouwelijke dirigenten zijn aan een indrukwekkende opmars bezig. En steeds vaker zien deze dirigentes vanaf de bok ook een meerderheid aan vrouwelijke musici in het orkest.

Het symfonieorkest gold jarenlang als een mannenbolwerk. Vergelijkbaar met de exclusieve herensociëteiten, waar vrouwen niet welkom waren. De orkesten waren vaak mannenverenigingen, muzikale broeders, waar muzikale zusters geweerd werden. Het is nog niet zo heel lang geleden dat je tijdens het Nieuwjaarsconcert van de Wiener Philharmoniker slechts één vrouw tussen de heren ontwaarde. Vaak een harpiste. Hun aantal groeide ook in dat notoir conservatieve Weense orkest echter gestaag.

Uit een onderzoek van het tijdschrift Das Orchester blijkt nu dat bij de 129 Duitse beroepsorkesten, waar bijna 10.000 musici een baan hebben, voor het eerst meer vrouwen dan mannen spelen. Vooral in de leeftijdscategorie tussen 25 en 45 scoren de vrouwen nu al ruim boven de 50 procent.

Punt van aandacht is nog wel dat op de belangrijke posten in de orkesten, die van concertmeesters en aanvoerders, het aandeel vrouwen nog slechts op 21 procent ligt. En bij de prominente eerste violen spelen nog altijd minder vrouwen dan bij de tweede. Harpistes zijn er als vanouds heel veel, gevolgd door fluitistes. Maar voor tuba, trombone en trompet tikt het percentage mannen nog altijd bijna 100 aan. Ondanks de hoopvolle cijfers is er dus in bepaalde secties nog wel wat werk te verzetten.

Lees ook:

‘Sekse is irrelevant op de bok’

Nederland leert de allereerste vrouwelijke chef-dirigent ooit kennen. In het Concertgebouw leidt Karina Canellakis ’s middags het Radio Filharmonisch Orkest. ‘Vraagt u dat ook aan mannelijke dirigenten?’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden